onsdag 24 november 2010

Robotsyn och lägeshuvudvärk.


Natten till igår hade jag gladeligen följt med in till lasarettet om någon hade erbjudit mig en plats där. Ville nästan ringa efter mamma...för mammor fixar ju allt, eller hur? " Jag vill att min maaaammaaaaa ska komma" :) Hela dagen innan hade jag mellan 38 och 39 grader i feber som inte sjönk trots tabletter. Petade i mig lite att äta när jag orkade. Mot kvällen steg febern och låg konstant runt 39 grader. Vid 39,4 tog jag två alvedon och pep ynkligt till P: Nu är den uppe på 39,8 grader. Men till slut vände det och jag svettades som en gris, undrar hur många tröjor det ligger i tvättkorgen innan det här är över? Sov dåligt och när morgonen kom ringde jag till VC och fick en tid för halsprov. Bara att duscha innan var ett helt företag. Kom dit och fick våran granne S, hon är sjuksyrra. Hon kollade mig i halsen och klämde lite utanpå innan hon tog provet. Fick vänta några minuter innan hon kom igen och talade om att jag minsann hade streptokocker . Första gången som det visat sånt på mig, jag har alltid virus annars och får inget penicillin. Nu fick vi fylla i en blankett ihop och sen skulle en läkare skriva ut recept till mig. Och redan efter första tabletten kändes halsen bättre. Nu går det långsamt men jag känner att jag blir bättre iaf. Hade en halvjobbig natt med svårt att svälja och insåg att det blev värre när jag druckit vatten. Det var bättre att vicka på tungan och försöka få igång salivproduktionen istället. Det här omgången känns annorlunda än vanligt och har gjort från början, därför jag ville göra halsprov på en gång. Halsen har i omgångar varit antingen röd eller röd med en mjölkig beläggning som smakar och luktar fan. Ingenting har heller smakat som vanligt, mycket järnsmak. Har haft underliga synrubbningar tex en rund ring med en prick i, vart jag än har tittat, ljusblixtar i ögonvrån och inatt hade jag robotsyn :) Ni vet, en del robotar scannar av omgivningen med röd eller blå blick. Min var blå och begränsade sig till dom nedre ögonfransarna, det gick liksom fram och tillbaka. Men nej...jag såg inga blå ränder på dörrar eller så :) Det var bara en väldigt underlig känsla. Annars så har jag också vad jag kallar "läges- huvudvärk", det är när man får en plötslig skärande smärta när man ändrar läge på huvudet tex vid uppstigning eller en för snabb vridning av skallen. Mer då....ja, jag vill helst inte äta någon riktig mat men tacos gick ner igår även om jag lämnade mycket, blev mätt direkt. Känner ingen hunger men förstår att det är dags när jag blir för matt och eländig. Natten då, som var halvjobbig, ja förutom lite feber och sväljsvårigheter så hade jag svårt att sova. J började sin natt inne hos mig men P flyttade honom sedan. Jag var upp och satt och såg dum ut i köket ett tag innan jag satt i fåtöljen en stund till. La mig igen och någon gång kom A in och hade en mardröm, fick sova hos oss. Jag hade problem att somna om. På morgonsidan kom J in...låg och bökade och pratade. Vi gick upp strax innan 06.00. Åt frukost efter ett tag och sen kom dom andra upp. DÅ var jag trött.
Läget just nu då? Rätt ok, tog i med hårdhandskarna mot lägeshuvudvärken dvs treo comp och halsen känns tjock men inte så öm inuti men på utsidan är körtlarna svullna. Matt och slut.
J spelar Lego Batman och jag tror att A skulle följa med C hem, annars kommer han strax. Och P han är faktiskt på jobbintervju! Så håll tummarna!
Puh! Vad långt det här blev, det trodde jag inte... men nu ska jag sluta och lägga mig i soffan och lyssna på ljudet av legopengar som rasslar in och lite bom, krasch, bang.
Sköt om er!

1 kommentar:

Annika sa...

Hoppas du piggnar till nu då.

*kram*