tisdag 1 maj 2012

Trädgårderat.

Började min dag med frukost och några parti memory-lotto med barnen men sen åkte jag upp på byn. Lämnade några växter hos syrran, hennes barn och jag smög in bland buskarna på ett....ska vi säga...lite vanskött ställe..och grävde upp några vita scillor åt mig :) Åkte vidare hem till pappa, klippte ner några pelargoner som förväxt sig och börjat ramla omkull och hämtade upp begoniaknölar från källaren. Mamma har sparat dom i flera år, vi får se om jag lyckas få dom att grönska igen. Alltså...dom har inte legat torra i flera år. Det känns väldigt konstigt att vara hemma själv i lägenheten. Jag har ju ändå bott där i flera år ....men nu verkar den så väldigt övergiven. Och tänk när/om pappa flyttar....då finns inte mitt "hemma, hemma" kvar längre. Å.. mamma....jag saknar henne så mycket och det är alltid värre när jag har varit dit. Nåja...jag åkte vidare till affären och sen hem. 


Mina "altarstenar" som jag släpat med mig genom åren. Nyplanterade bolltuijan i bakgrunden.


Hemma igen så hade en kille varit upp på taket och fixat dit en ny plåt istället för den som blåste ner förut. Så  skönt att slippa tänka på det mera. Barnen var hungriga så vi åt varmkorv med bröd och äggröra som P gjort. Sen var det äntligen dags! Ut i trädgården! Började med att plantera mammas begoniaknölar, mina  dahlior, scillorna och några skott från pelargonerna som jag klippte. In med krukorna i Lillstugan och virade in dom i fiberduk. Fortsatte med att gräva upp rötter från rosorna som spritt sig för mycket och satte ner en barrikad, får väl se om det hjälper något. Planterade min bolltuija och grävde upp några krokusar som fick flytta till ett nytt ställe. 

Scillan blommar först sen syns dom inte alls när pionerna växer upp.



Gick omkring en stund och plockade ihop det jag hade använt, vattnade allt nyplanterat och funderade. Fick tag i en liten spade och vips så hade jag rensat bort gräs ur kökslandet. Fortsatte mot en annan rabatt men blev hejdad av humleklättertornet....såg ju för illa ut. Fram med sekatören och klippte bort allt gammalt torrt, fortsatte runt fötterna på den med att riva bort gräs och mossa och ha på lite ny jord. Fortsatte riva gräs runt röda vinbärsbusken och klippte bort några gamla eller för hängande grenar där med. Bar bort spillet till komposten.

 Ormöga och några sparade julhyacinter 


Skamfläcken.

Ställde mig att glo på den här skamfläcken som sorken minerade totalt förra våren. Det är den jag tänker täcka med tidningar och bark och låta eländet under dö. Räddade som sagt lite av stenpartiväxterna som växt där och så grävde jag fram mina "altarstenar"som var nästan helt överväxta. Dom kommer från mitt ex farmors gård och är från en slipmaskin. Nu får dom bo i "barr-rabatten", om dom kommer stanna där vet jag inte i nuläget :) Tror jag kommer ta bort enbusken och låta mossfloxen blomma innan jag täcker allt. Hade tänkt börja täcka redan idag men tänkte om, det är vackert när den lilla kullen blommar i rosa. Ja...jag tror det var allt jag gjorde ute. Sen gick jag in och kokade potatis och gjorde mos som serverades med "bortgjorda" köttbullar dvs köpta :) Medan potatisen kokade gjorde jag och A några mattetal i boken. Plockade fram kläder tills imorgon och gjorde matsäck åt J som ska på utflykt med klassen. Skällde på barnen som inte plockat undan på sina rum utan bara larvade omkring och stoppade till slut dom i säng. Och nu sitter jag här och är strax klar med bloggandet och är ganska trött. Önskar att jag inte behövde jobba utan kunde ha sådana här dagar jämt. Tack för en bra dag!

2 kommentarer:

Tomas Varg sa...

Kul med trädgård, lita evis. Vill du ha en etta utan balkong? Vi kan byta ;)

Annica sa...

Nej tack! Skulle inte kunna leva utan åtminstonde balkong :)