söndag 14 oktober 2012

Trädgårderat.


Igår var vi in till loppisen och tittade. Har lämnat in grejor för försäljning...man betalar för en hylla och så hämtar man ev pengar sen. Blev besviken... Hade försvunnit en del saker från hyllan men fick inte betalt för det. Påpekade det och hon som stod där sa att jag skulle titta runt i lokalen och se om någon ställt ifrån sig sakerna på någon annan hylla. Såg inte en enda grej som var min/våran. :( Antingen så har någon stulit saker eller så har dom slagit in fel. Ska prata med rätta tjejen i veckan och se vad som händer. Förmodligen ingenting eftersom dom inte tar på sig ansvar för försvunna/stulna grejer. Tråkigt!
Försökte skaka av mig känslan av olust och irritation. Åkte ner på stan och köpte handskar till barnen och sen åkte vi hem. 
Ut i trädgården och röjde bort alla växter i kökslandet, myllade ner ärtväxterna så dom får göra nytta på plats. Klippte ner dom flesta av perennerna så komposten blev överfull och en hög fick ligga bredvid. Ps syster, sambo och två av barnen kom och köpte våran våningssäng. Perfekt! Grejade klart ute, gick in och fick mat och P hade tänt en brasa. Mys!
Idag åt vi vuxna en rejäl frukost, P försvann ner i garaget och jag gick ut. Fram med skottkärra, grep och spade. Grepade bort det översta i det ena kompostfacket och började lassa jord i kärran. Den översta lite grövre komposten hamnade i mitt woodland, rabatterna vid entrén fick sin del och den finaste jorden hamnade i kökslandet. Även två av smårabatterna fick en giva kompostjord. Åtta kärror med jord blev det!! Tycker komposteringen har gått lite trögt dom senaste åren men nu var jorden kanonfin :) Det är tungt att hålla på med men jag älskar det :) Det är ju trädgårdens hjärta på något sätt, utan jord inga fina växter och det känns bra att det är min egen trädgård som har producerat den här fina jorden. Jag hade kanske kunnat skrapa ut en kärra till men jag tyckte att den nya komposten skulle ha en bra grund att starta med. För sen lassade jag i det översta som jag tog bort och sen på med perennklipp så det andra facket inte var så fullt längre. Snyggt och prydligt och nu kan vi kratta löv och fylla på med. 


Så här såg det ut när jag började...överfullt.



Sen var det dags för mat igen och nu är P på innebandy, barnen är duschade och spelar och jag bloggar :) Men nu ska dom små huliganerna stänga av och hjälpas åt att städa på Js rum. Sen blir det kvällsmat och sängen. Och jag tänkte se antingen Det okända eller Trädgårdsonsdag på datorn. Den huvudvärk jag känner just nu tänker jag bara ignorera....
Ha det bäst!

2 kommentarer:

LINDA sa...

Fy så trist! Men tack för påminnelsen. Jag lämnade in böcker på loppisen inne i byn i somras. De ska att jag skulle höra av mig för att se om något hade sålts så att jag kunde få betalt. Ingen jag hade räknat med, eftersom jag bara var glad över att bli av med några kartonger på vinden, men erbjuder de så ... Förra året försökte jag elda upp böckerna. Det gick inte. Böcker sväller som om de var bakpulver i dem. Efter fyra stycken morrade maken och fick göra en extra stor städning av braskaminen ;)

Kram
//Linda

Karin Krut sa...

Hej Annica!
Tack för att du lämnade en kommentar så att jag kunde hitta hit! :)
Visst får du länka och tack för dina fina ord!
Ha en skön kväll
Kram Karin