fredag 6 oktober 2017

Kreta 2017. Del 4. Mat och sånt.

Jaha...ska vi ta och runda av Kretaresan nu då...har ju mer att berätta som hänt efter den. :)

När jag och syrran reser själva så är det inga problem med maten, vart vi ska äta osv. Det är värre när mina petiga barn och sambo har varit med ;) I Agia Marina finns det massor av restauranger så man kan äta alla måltider på olika ställen om man vill. Men vi gillar ju Casa di Mare och återvänder gärna dit, helst på kvällstid. Att sitta och höra vågorna rulla in och sorlet från dom andra ställerna, mysigt! Sen är personalen väldigt trevlig och det är sällan någon dryg inkastare utanför. Låt er inte avskräckas av den lite udda entrèn, ser ut som ett museum nästan. Men själva serveringen är längre in.

Gyrostallrik...mums! As favorit när han var med.

Pizzan är helt ljuvlig. Just den här dagen tog jag en stor öl till maten, mätt som en gris i solstolen sen.

Man får alltid Raki och en kaka när man tar in notan. Rakin här är god, det är honungsraki och inget fotogenliknande. :)

På våran sista dag så åt vi lunch på Casa med moster, hennes sambo och vår kusin. Dom kom ner sent på kvällen innan. Dom känner personalen här väldigt bra efter alla sina besök. Vi åt och pratade innan vi ville ta oss en sista solstund och dom gick tillbaka till sitt hotell. På kvällen gick jag och syrran dit igen, vi åt bröd med vitlök till förrätt, delade på en pizza och avslutade med en stor glass. Sköljde ner allt med öl och fick en till "on the house" eftersom det var våran sista kväll. Sen kom chefen med notan och tog en raki med oss. Så jäkla mätt... vi rullade ut efter att ha sagt hej då till alla.

Kissen ville ha glass...han fick ingen.

Det låter som att vi bara åt på Casa di Mare men det gjorde vi såklart inte. Det hade öppnat ett nytt ställe som serverade mera snabbmat alldeles i närheten där vi kom ned till huvudgatan från vårt hotell. Och det har jag saknat, det andra bra stället hade ju slagit igen redan andra gången jag var hit. Väldigt god gyros i pitabröd. Och ett liknande ställe hade öppnat inne i Platanias där vi åt en kväll när vi var in och tittade i affärer. Då åt jag kycklinggyros, skitgott! Skönt att kunna ta något enklare ibland och inte bara sitta fint och vänta på maten :)

På väg in till Platanias.

Jaha..mera då... jo..shopping. Man är in i samma affärer minst tre gånger under veckan... kollar läget, ska jag köpa den där? osv.. Är inte så himla sugen på det dom har i dom allra flesta fall. Men jag har min keramikaffär i Platanias som jag gillar och i år så köpte jag en ängel och en lykta åt en vän. Jag köpte tröjor åt barnen och en åt mig själv. Inne i Chania köpte jag en väska och ett par byxor. En annan favoritaffär är Just Crete, dom säljer sånt som är gjort på Kreta. Både souvenirer men även kryddor, honung, raki och skönhetsartiklar. Ångrar att jag inte köpte schampo och sånt.Men jag köpte eteriskaoljor och honung, tjejen som hjälpte mig var så snäll, hon gav mig en katalog att titta i så jag kunde bestämma mig till dagen efter eller till senare på kvällen. Och då plockade hon fram åt mig, tog betalt av mig först fast andra stod i kö, frågade vad jag hette och gav mig en fin tvål på köpet. Sån gillas :)

Sen var sagan slut...vi sov något längre sista dagen, åt frukost, packade ihop det sista, gick en kort sväng och sen checkade vi ut. Pratade i lobbyn med andra som skulle hem, några hade stuga här i närheten. Bussresa till flygplatsen, checka in väskor, kolla på taxfree, inget som lockade. Åt halväckliga chickennuggets och strips,köpte dricka och godis att äta på flyget. Själva flygningen gick bra, vi fick väskorna ganska snabbt. Skjuts till bilen, packa in och så köra hemåt. Vi stannade och handlade något att äta. Sen började det regna...och regna...så trist att köra i. Tur syrran körde hela vägen på stora vägen, vi bytte när vi svängde av mot Åshammar, Lumsheden, Svärdsjö. Släppte av syrran och strax kunde jag äntligen svänga in på vår uppfart, ta väskorna och bli överfallen av en helt galen hund och säga hej till P.
Så...det var Kreta 2017 det. :)