söndag 22 april 2018

Våren är kommen!




Till slut släppte vintern och kylan sitt grepp och våren kunde försiktigt tassa fram och lämna fotspår i form av blommor, sol och vårflod. Ännu har vi snö kvar och is på sjön men så skönt det är att se lite öppet vatten och blommor igen.
Nu börjar rundorna i trädgården för att se vad som är på gång.


Julros och snödroppar blommade i snön.



Blåsippstuvan är mycket mindre i år...behöver nog lite omvårdnad.

Jag köpte penseér i blått och lila i år som jag planterade härom dagen och en kruka står nu på graven. Den dagen var väldigt produktiv... kan bero på att jag var till JK och fick behandling dagen innan. Skönt att bli lite omhändertagen. 
Jag har även jobbat lite i trädgården och städat åt kaninerna...det resulterade i vårens första loppbett. Sand eller jordloppor är ofta där det är torrt och jag har väl fått mina bett när jag stökade i rabatterna. När det börjar grönska riktigt brukar det bli bättre. Är ni utsatta för dom? I vår familj är det mest jag som blir biten. Kliar tusen gånger värre än myggbett. 




När värmen kom behövde Hanna klippas...ett halvt får låg kvar på bordet efteråt och då var jag ändå inte klar. Varma nätter innebär också att katterna ger sig iväg på längre turer men Franz överdrev en smula. Han var borta nästan en vecka. Jag sa till honom på skarpen i går kväll eller i morse..minns inte riktigt. Och plötsligt så var han hemma, åt och gick ut igen...men han kom nyss in. Det är bra, var hemma en stund nu.



P tröttnade på att As moped aldrig blev klar...så dom köpte en till. Och av bara farten så blev den andra klar också. :)


Lång vinter med mycket snö innebär vårflod. I Runn sänkte dom nivån för att klara av att ta emot vattnet. I Svärdsjön vet jag inte...syns inte lika bra då isen ligger kvar på större delen. Men i kanterna så syns det iaf nu att vattnet står högt...och tillflöderna står över alla bredder.


Ån mellan vår sjö, Hunsen och Svärdsjön breder ut sig långt utanför sin vanliga fåra.


Annars så är det som vanligt...typ.


1 kommentar:

Tomas Varg sa...

Ja äntligen försvan vintern :)
Fina foton som vanligt. Häftig moppe!
Hanna är så jädra söt 😍
Kram