tisdag 3 juni 2014

Säfsen 2014.

Äntligen Säfsen! På onsdag efter jobbet kom P in med Hanna till mig och vi åkte till Säfsen. Tror vi fick stugan med den största verandan, jättefint :) Vi gick en kort promenad och sen chillade vi i stugan innan kvällspromenaden.

Sämre kan man ha det.

Utsikt från stugan.

Hade sovmorgon på torsdagen och efter frukosten så packade jag ryggsäcken och vi gick ut i skogen. Soligt men ganska kallt och lite blåsigt så det blev inga shorts. Vi träffade fyra hundar nästan på en gång och två till  senare så Hanna fick lite social träning :) Vi hade inte bråttom så vi njöt av naturen och stannade ofta för små pauser. Jag bara älskar naturen där! Dom andra dagarna blev det inte lika långa promenader, mest runt Kyrkängen som jag också älskar ;)

Naturstigen.

Kyrkängen.

Om man går upp till toppen av byn, mot kyrkan så kommer man in på Kyrkängen som sedan övergår i en stig med gräs på sidorna, stenrösen, lite buskar, träd och lämningar efter ett jordbruk.Om man går åt höger... Sen övergår naturen i mera skog utan att bli för mörk och murrig och sen kommer man ut på en grusväg. Där kan man välja att gå mot Eldpallkojan och ta Naturstigen tillbaka eller så tar man till höger tillbaka mot byn. Och där kan man välja igen senare att gå tillbaka till kyrkan eller att komma fram i ena änden av stugbyn. Mysigt!!

På torsdag kväll blev det ridning med min kusin M, hennes dotter A och en vän till dom, C. Vi red in mot byn och jag fick äntligen rida på Kyrkängen :) Fast från ett annat håll men det är lika mysigt. Det var en jättefin kväll och hästen Olle var en sann gentleman, lite för glad i mat kanske :) Tack!

Olle.

På fredagen blev det en halvlång promenad och sen åkte jag in till Ludvika och mötte P och barnen. Vi åt på McDonalds och sen åkte P hem för att jobba och vi åkte till stugan. Gjorde inget särskilt, barnen cyklade, vi myste med godis och film. På lördagen åkte vi till min Fröken L som har stuga längre bort och hälsade på dom. Fikade och pratade, trevligt, tack! Hon har två hundar och hanen uppvaktade Hanna hela tiden sen kom hennes dotter med familj och ännu en hund. Hanna har väl inte träffat så här många nya hundar på länge :) Vi åkte tillbaka och såg att M var vid hästarna, bestämde att komma hem till henne senare och se resten av hästarna. Solade, läste och hade det gött tills M ringde. Letade oss till henne och hälsade på höns, ankor, marsvin och hästar. Så himla mysigt ställe, lite övergivet och vildvuxet. Dom bodde strax intill, perfekt. Den minsta hästen smet ut till oss och barnen provsatt på honom. Båda tyckte det var ok och kunde kanske tänka sig att prova rida vid ett annat tillfälle. Vi sa hej då och fick A med oss till byn, sen åt vi tacos och chillade i stugan.

På fredagen regnade det och vägen blev full med sådana här svarta sniglar. Skitäckligt tyckte J.

Hanna och Ls hane.

Söndag betyder städning och hemresa. Både skönt och tråkigt. Jag gillar verkligen Säfsen, det är så vackert. Själva stugbyn ser väl ut som stugbyar gör mest men om man hittar ut i skogen så är det underbart :)