torsdag 16 juli 2015

På sjön och i trädgården.



Lugnet har lägrat sig över huset...P och barnen gick ut för att fiska :) Jag följde inte med idag men jag var med P och J ut en kväll när A inte ville. Jag lät Hanna följa med....fast jag vet att det inte är så smart :) Men jag hade inte hjärta att neka det lilla trynet :)
Solen var på väg ned och innan vi åkte hem så hade tunna slöjor av dimma bildats i vikarna. Fisket gick dåligt, bara en abborre, men det gjorde inte mig så mycket.








Det är något magiskt med mörkt vatten och vita näckrosor.... dom gula är tyvärr inte lika åtråvärda i mina ögon :)






Inloppet till sjön, av oss kallad "kanalen". Längre in ser det ut som ett plockepinn av bäverfällda träd.


På ett annat ställe finns det ett mindre bestånd av svärdslilja. Det har jag aldrig sett förut, antingen är det relativt nytt eller så har jag missat blomningen varje år :)



Katla fortsätter att vara med på mina morgonvändor i trädgården, åmar sig och håller på.





Hanna undrar vad hon håller på med....Hanna syns knappt, det lilla svarta trollet :)



Peach melba, min favorit bland krassen.



Vallmo.




På onsdag eftermiddag så kom den årliga störtskuren med inslag av hagel, det vräkte ned regn en stund innan det lugnade sig lite. Men det regnade länge...



Hur mycket lera får det plats på ett traktordäck? Kunde väl ha varit innan störtskuren så hade det blivit rent....

På förmiddagen idag åkte jag iväg med ett helt gäng kartonger som innehöll loppisprylar. Skönt att bli av med dom! Sen har det inte hänt så mycket...en mellandag...det är skönt det med.



Plockade in ännu en bukett pioner, tråkigt när dom hänger med regntunga huvuden.

4 kommentarer:

linnea-maria sa...

Fint att ha "en egen sjö". Du fotar alltid så vackert. Jag är också lite deppig över att pionerna regnar sönder. Men visst blommar de väl sent i år?

Hemkära Hanna sa...

Vilket inlägg! Så sprängfullt av skönhet!!!

Anonym sa...

Jättefina foton och du har rätt, vita näckrosor mot mörkt vatten är jättefint. Trots att jag förstorade bilden med Hanna så hittade jag henne inte :)
Att sprida lera med traktorn på allmän väg är förbjudet enligt lag, det kan uppstå livsfara med den hala leran och tänk på alla motorcyklister. (Jag har nog varit trafikpolis i mitt tidigare liv)
Ha en skön helg //Tompa

Vida sa...

Vilka bilder.. och vilka stämningar du fångar! Tänk att kunna plocka in sina egna pioner, jag köper mina i butik och njuter dem med mycket kärlek så länge de varar. Tack för allt vackert du sprider. Kramar