lördag 24 juni 2017

Midsommar, natur.



Jag skrev ju om midsommaraftonens dag i förra inlägget...här kommer kvällen. Jo, för vi längtar alltid ut på eftermiddagen/kvällen/natten. Ibland tar vi bilen, ibland åker vi fyrhjuling. Igår var vädret inte så stabilt på em och barnen ville inte vara med. Och vi lät dom slippa. Vi tog pickupen, hunden och lite fika med oss och åkte en sväng. P sa att vi skulle ha djurbingo, han valde hare, rovfågel och rådjur. Jag valde älg, räv och tjäder/orre. Jag fick första djuret direkt efter :) En älg. Och det var typ enda djuret vi såg förutom en hare. Så vi kan väl säga att det blev oavgjort i bingon :) 



När jag var liten så åkte vi ofta ut med bilen och spanade efter djur, fikade lite och kanske att pappa gjorde några kast i en sjö. Och på midsommar så gjorde vi det nästan varje år. Jag älskade dom här turerna, både kända och okända vägar, stanna och titta på blommor, äta nått smultron, upptäcka en ruin av en gammal stuga, hitta en fin sten osv. Sen blev jag äldre och kompisar, fester och pojkvännen tog över  midsommarfirandet. Men skogsturerna fortsatte faktiskt även när jag flyttade till Grycksbo/Bjursås/Sörskog, jag och dåvarande sambon, kanske nån kompis åkte ofta ut och spanade på djur. 
När jag och P träffades så fick han helt enkelt lära sig att det var så jag ville göra ibland. Det tog mera fart när barnen blivit lite större och uppskattade att upptäcka naturen. Och traditionen med att åka ut just på midsommarkvällen fortsatte alltså en generation till :) Även om dom inte var med i år då.



Blommande skvattram pryder myren.



Kvällens chaufför Hanna valde att åka till Ågs bruk sen.



Rödkämpe. Alltid gillat den, som ett litet stilla fyrverkeri.



Idag har vädret varit grått och trist och vi har inte gjort många knop. Jag glömde att plocka en bukett att ha under kudden igår så jag gjorde det idag. Och nej...man behöver inte bara drömma om sin tillkommande, man kan drömma om annat som man vill dra till sig. Och då kan man förslagsvis använda blommor och örter som står för olika saker. Min bukett inehåller både medvetna val och sånt som bara är snyggt :)

Sen gick jag igenom vår lilla skog och ned till en lika liten glänta/ äng som ligger en bit bakom huset. Den är sorgligt ovårdad. Det växer massor med sly i kanterna och mest hundkäx på hela ytan. Vackert när kexen blommar...men sen då? Ena halvan av den gamla åkern har fått matjorden avkarad och ligger nu på ägarens tomt och det säger jag väl inget om...det är ju fin jord. Den avkarade delen har flera växter och större variation, synd att det är lerjord. Vadå tänker ni? Äng som äng liksom. Men nej...det finns väldigt få riktiga ängar kvar. En åker med odlat gräs-hö är inte en äng. Vi säger ju oftast äng om det mesta som det växer blommor på. En riktigt fin äng är ganska mager, den har stor variation på växter och ofta växer det känsligare arter där. Arter som inte tål att marken plöjs och sås med annat. En äng ska gärna betas lagom och djurens klövar gör hål i jorden så fröna kan gro. Den slås i rätt tid när fröna är mogna och det slagna får ligga kvar och fröa av sig innan det förs bort. Och djuren ska då beta efter slåttern såklart. :) 

Oj, det blev ett sidospår... men iaf. Jag gick hemåt igen och rätt som det var så öppnade himlen sig och regnet vräkte ned! Jag gick in under en björk som står nära vårt hus, tänkte att det värsta skulle gå över. Kände mig iaktagen och upptäckte Franz i ett buskage framför mig. Han glodde på mig, undrade säkert vad jag gjorde där. Jag sa: hej Franz, blev du också överraskad av regnet? Då tog han tre skutt och kom till mig istället. Upp i famnen och gosade. Så där stod vi en stund och bara var i regnet. Det var dåligt med skydd...jag blev blöt men det gjorde inget, skor och byxben var redan blöta av promenaden. Franz ville ner och slank in under en tät gran istället, jag följde inte med utan gick dom få metrarna hem istället. 



Vägkanterna är våra nya ängar...många arter har hittat en plats där. Låt inte lupinerna tränga bort dom. 



Kungsljus.


 Hundkäx så lång ögat når. Vackert på ett sätt, tråkigt på ett annat. 



Liljekonvaljerna har gjort sitt för i år.


Vem där?!



Jag kommer till dig matte!



Älska Moder jord - få kärlek tillbaka :)

1 kommentar:

Tomas Varg sa...

Åh va kul med djurbingo :)
Bilden på Hanna som kör bil är så jäkla roligt. Sötnöten <3
Jäklar vad hundkex!