onsdag 5 november 2014

Fly! Bajsa i duschen....


För snart ett år sedan hade ju jag lunginflammation och det tog lång tid att bli helt frisk efter det. Tyckte det var jobbigt med andningen och frågade på vårdcentralen men det kunde ta tid sa dom. I mars konstaterade en kollega att : håller du på än och småharklar dig? Och jo, det gjorde jag. Han sa att han hade fått astmamedicin för att inflammationen skulle läka ut ordentligt. Jag ringde VC igen och skulle få en tid. I juni var jag och gjorde ett spirometritest som inte helt tydligt kunde påvisa astma men jag fick medicin för grundmedicinering av astma utskrivet. Hade sen telefonkontakt med min jättebra läkare N och vi bestämde att jag skulle fortsätta ta den under sommaren så skulle vi ses i slutet på augusti/ början på september... I måndags träffades vi ;) Vi pratade och gjorde ett vanligt utandningstest och hon sa att jag hade astma och hon skulle beställa ett nytt spirometritest om tre månader. Och nu sitter jag här och tänker: astma...? Räcker det inte med all annan skit jag har?
Vi har en maskin på jobbet där man genom åren inte har varit om man har astma och den tillhör mitt team. Sen i juni har jag inte varit där men nu tänkte jag att jag skulle testa bara för att se om jag märkte något och för att ha något att komma med till företagshälsovården. Då har jag iaf provat. Var där tre timmar en dag och blödde näsblod och var riktigt trött på kvällen. Dagen efter var jag seg och hade lite tungt med andningen vid ansträngning. Idag var jag där igen och nu var det drygt på riktigt. Början på dagen gick ok men sen blev det jobbigare och jobbigare och vid ansträngning drog jag djupa andetag...har haft kollegor med mig så jag har ändå inte jobbat fullt ut... Efter lunch började jag dessutom få huvudvärk och en aning av migränaura, då fick det vara nog och jag åkte hem och lade mig. Fick stanna bilen på hemvägen för att slappna av och låta synrubbningarna klinga av.
Så...tydligen har jag astma då....
Skickade ett pip till P från jobbet och sa att jag var på den maskinen och provade och att det var jobbigt. Jag fick följande till svar: " Fly! Bajsa i duschen och stämpla ut för alltid från det där stället. Kroppen slut, andningen less, huvudvärk. Hur många fler skäl behöver du?"
Och han har ju rätt, jag borde göra något annat...men det är som bekant inte så lätt....   Men han uttrycker sig sååå moget ;)

1 kommentar:

Tomas Varg sa...

Först blev jag ju så klart jätteledsen över din astma. Men när jag läste Peders kommentar så brast det. Jag skrattade så jag grina. Sorry. Ta hand om dig. Typiskt 71:or att inte vara 20 längre. KRAM