torsdag 23 september 2010

Blodsmak.


Det går sakta framåt....men hostan och snoret är kvar och tröttheten. Det smakar blod i hela svalget och ner i halsen. Andningen är trög och hostmusklerna värker. Jag har tröttnat.

Har läst en del böcker bla, Drakryttarna och Mamutens rådare, inget som satt några spår. Känns som 70tals böcker. Försökte läsa Kvinnorummet, vilket skit. Inte ofta jag ger upp på en bok, men det var så otroligt tråkig. Även läst en typisk "månades bok"...kan den heta Allt att vinna?Inga författare angivna, orkar inte gå och titta. Men igår ramlade det in böcker från Adlibris. Fortsättningen på Det mörka tornet av King. Längtar! Men P ska läsa den först....eftersom han har läst serien under flera år och väntat på alla delar. Han har inte ens börjat läsa än. Jag kommer bli galen! Jag har redan läst ut den andra boken som kom, inte så konstigt då den bara har 167 sidor. Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer. Tycker lite både och om den. Hade liksom kunnat läsa den på bloggen istället.

"Jag står i den regniga rutan och tittar, tittar och tänker: sicken ynnest att just jag fick lov att bli hans mamma. Det är så det är med de där känsliga, överbegåvade pojkarna. Man ska vara stolt över att man fick uppdraget att vara morsan. Man får ställa sig fett isär med benen, greppa den stora ratten och bara ge sig ut på det stora havet som är han. I nöd och lust, baby."
Mia om att va mamma till ett barn med Adhd, Asperger.

Just nu känner jag mig adhd:ig, irriterad på alla ljud och störande moment. Skulle vilja klappa till någon. Andas, andas..... Tror A också haft en värre period, det har varit en del gruffande. Men det är klart, vi har varit hemma länge allihopa och hostat ikapp. A är ju i skolan nu iaf. Och han har varit superduktig med läxan som jag hämtade hem. En gång fick han spel på matten annars har det gått kanon. Och så har dom läsläxa varje dag. " En kvart om dagen", dom ska läsa högt för en vuxen så långt dom hinner, anteckna vem som lyssnade och hur många sidor det blev. Rita och skriva lite om boken när den är utläst. Det går också bra, oftast inget gnäll att det ska göras, och när han väl satt sig är det inga problem. Roligt! Att slippa strida om det och att han tycker det är kul.
Nu hör jag att P steker mat, tror inte att jag kommer att få något :) Jag och J var inte hungriga nämligen och inte så intresserade eller samarbetsvilliga. Och vaddå...nästa gång är det han som inte kan svara på den eviga frågan: Vad ska vi äta? Vi borde göra veckomatsedel..... men det känns som om vi bara äter samma saker för en tycker inte om det och en annan älskar inte det. Trök. En hushållerska vore nått, en old style, som fixar det mesta. Både maten, byta i sängarna, städa och hålla redan på alla tusen saker som försvinner mest hela tiden. Dream on..... Undrar om jag ska äta Soldatens ärtsoppa med ostmacka och ett glas mjölk?

Uppdatering. Jag fick mat, med tanke på rubriken väldigt passande mat, blodpudding och falukorv :)

Inga kommentarer: