lördag 9 juli 2011

Att prova nya saker...tex mat.



Att prova något nytt har alltid varit ganska skrämmande för mig. Inte allt såklart, men en del saker. Förmodligen när jag inte har en aning om hur det ska gå till och när jag kan räkna ut att det kan gå åt helvete. Adhd? Kanske därför jag har jobbat på samma ställe så länge... Mat var också ett farligt område när jag var yngre så det är inte så konstigt att mina barn är lika petiga :) Men maten har blivit lättare för mig. Nu törs jag ju smaka även om det ser äckligt ut. Vitlök och för all del vanlig lök med har varit äckligt länge. Nu äter jag rå lök i små mängder, gärna rödlök. Och vitlök i ok mängd går bra. Som tex vitlöksbaguetterna från Vivo i Hosjö. Mumsigt!


En baguette och ett glas kall öl. Så enkelt, så gott!

Barnen är som sagt petiga med mat och vill inte gärna äta nya saker...eller något alls ibland. Våran ena doktor till A sa en gång att: Alla för tidigt födda barn krånglar med maten på något sätt, någon gång. Det hör liksom till. Och nu gör As medicin att han inte har någon vidare aptit. Men han har börjat våga smaka nya saker och det är vi glada över och han får beröm varje gång det händer. J är det värre med...petlisan själv. Men idag överraskade han mig! Han stoppade ner tungan i mjölk!! Flera gånger tom. Han har vägrat mjölk ända sen han var liten, tror han förknippar det med välling. Som han hatade. Han drack inte välling många gånger...




J testar mjölk, lite lite men ändå ett framsteg.

Annars så har barnen varit och lekt med kompisar idag och jag har tvättat och grejat. P ringde nyss och påminde mig om att jag lovade att göra matlådor till honom. Nu...?? Ingen lust alls men han ska vara på jobbet 06.00 så det är väl bara att bita ihop och göra det. Ska ta in tvätten först så den inte hänger ute och blir fuktig igen.

Inga kommentarer: