måndag 10 juni 2013

Blommor blommor!



Jag var ju ledig tors-söndag och lite av min ledighet har ni redan sett men nu kommer det ett gäng bilder på.... trädgård såklart! ;) Jag har grejat med lite småfix, tex klippt spirean som hängde ut över halva rabatten, grävt bort mynta som inte klarat vintern och rensat ogräs. Jo, ni läste rätt...MYNTA som inte klarat vintern, mynta är ju värsta ogräset men nu hade en hel del dött. Grävde bort och fixade en spärr mot det som blev kvar så kanske inte hela rabatten blir full i mynta. Det har varit fint väder och skönt att få vara ute men jag har inte haft ro att ligga i solstolen även om det lockade att lägga sig där med en bok. Jag har några som jag tror jag sparar till semestern, det är "Femtio nyanser av"- serien. Och så har jag någon till som jag tänkte klämma innan :)


Friserad spirea...men jag lurar på att klippa ner dom helt, skulle behöva föryngras.




Getrams.



Lite olika mossflox med kattfot i förgrunden.




Min vinranka klarade vintern och har börjat spira men tänker den börja om varje år så lär det väl inte bli några druvor.?





Råkade få se ett stort bestånd av blommor på en plats där det inte funnits annat än sly förut. Nu har dom varit där och bökat med grävmaskin och tydligen väckt några fröer. Jag gick med Hanna och var ju tvungen att gå dit och kolla vad det var. Hmm..fina...kunde det vara judaspenningar? Gick hem och hämtade bilen och stal några plantor...nåja...det är ju ingens tomt och jag tror inte dom som äger marken säger något. Googlade och tyckte det var judaspenningar. Men något jag läst gnagde i mig ... bladen, var dom verkligen svagt hjärtformade? Ut och tittade...nej bladen såg inte ut så. Googlade mera och kom fram till att det var trädgårdsnattviol och kom på vart jag sett sådana förut, utanför jobbet.


En lite rufsig bukett i lila bestående av syren, trädgårdsnattviol, gräslök och kantnepeta. Syrener är svåra att ha i vas, dom vissnar direkt, men om man bankar sönder änden på dom eller skär ett kryss längst ner så håller dom lite längre. Fick det tipset hos Växthusliv.

4 kommentarer:

Queen of Kammebornia sa...

Så mycket ljuvligheter!

Vida sa...

Vilka underbara bilder <3

Tomas Varg sa...

Mycket fina foton. Är dom tagna med din iPhone 5? Jag märker skillnad på din och min iPhone 4 :( Nåja, otroligt vilken fin trädgård du/ni har. Ut och stjäl mer skott du :)

Tomas Varg sa...

Ps. Fågeln och katten var mina favoriter! :)