söndag 4 augusti 2013

Vatten.



Dagarna flyter på, solen skiner och jag läser, solar och badar.... så skönt! Har några dagar till kvar... I torsdags fick vi ett ryck och klädde på oss anständiga kläder och åkte in till Falun för att se på Dumma mej 2 innan den slutar att visas. Med oss hade vi syrran och hennes tjejer. På hemvägen handlade vi mat och killarna köpte varsin leksak och en burk såpbubblor. Man blir aldrig för gammal för bubblor :)




Annars så badar vi mest. Ligger vid stranden, läser, njuter och bara är. Några sommargrannar har varit där ibland så ensamma har vi inte varit. Barnen har härjat och lekt, härligt. Men mest njutbart är det när jag får vara där med bara mina barn och dom inte vill gå hem på en gång :) En dag ville A åka en sväng med båten och det fick han väl bara han fixade allt själv. Så det gjorde han, bar ner det tunga batteriet och kopplade in vår lilla Svanen, elmotorn heter så. Men han kom aldrig.... gick närmare och ropade genom träddungen. Behövde han hjälp? Ja, han fick inte ut båten. Jag fick gå runt och hjälpa honom, båten satt verkligen fast. Han hoppade i och jag sköt ifrån, tog i rejält och slurp så satt jag på rumpan med benet långt ner i...ja... Vad ska jag kalla det? Sörjan, kanske, det är som träpinnar och bark som möljats ihop med vatten. Det sög rejält och jag fick inte upp foten med skon kvar utan fick lämna den och försöka få upp den med handen. Inte det lättaste för sörjan slöt sig omedelbart igen och skon var ca 50 cm ner. Och jag tokskrattade under tiden :) Jag blev så snopen, var inte alls beredd på att fastna. Det luktade inte gott kan jag säga och jag var glad att jag bara hade bikini. Och som tur var hade jag även en Bliwtvål vid stranden.



En rovfågel kretsade över oss och var väldigt nära ett tag men jag hann inte få upp mobilen. Dom cirklar ofta över sjö och äng, vi har både fiskljuse, ormvråk och kärrhök.

A i vår lilla båt.


Den här lilla damm-musslan har jag hittat säkert fem gången i sommar. Och jo, det är samma, den har ett kännetecken på skalet :) Jag känner dom med fötterna och plockar upp dom, barnen använder cyklop.

Att bada på dagen är en sak, ligga och steka i solen, fika, läsa, leka och busa med barnen i vattnet. Båda barnen har verkligen utvecklat sin simning och sin vattenkänsla i sommar. Svalka sig då och då under dagen. Eller så går man ner och tar ett snabbt dopp efter gräsklippningen eller mellan dom mörka molnen. Ja, knappt några mörka moln just den här semestern då. Eller så packar man för en heldag vid något bad längre bort. Varmt, somrigt, mysigt. Men kvällsdopp... det är underbart. Om det inte är väldigt mycket knott och mygg förstås. Stilla vatten utan vågor eller krusningar. Det där första långsamma simtaget när man glider ut i vatten som har ett varmt övre lager, det känns som att simma i sammet. Vända över på rygg och bara flyta, njuta av stillheten, betrakta himlen, kanske svalorna kommer nära i sin jakt som går både högt i skyn och så nära ytan att vingarna nästan nuddar vattnet. Jag älskar det.
Men oftast är ju barnen med och då blir det inget stilla vatten, som dom hoppar och dyker :) Men då kan man låta dom gå före hem och så har man sin lilla stund för sig själv i alla fall. I kväll var det inget varmt övre lager men det var mysigt ändå och barnen tog det lugnt i början och njöt av det stilla vattnet dom med :)




3 kommentarer:

Vida sa...

Vilken skön sommar ni verkar ha... alldeles, alldeles underbar :)

linnea-maria sa...

Vad lyxigt ni har det som har sjön så nära :) En perfekt sommar <3

Tomas Varg sa...

Har det varit varmt i sjön i sommar?