torsdag 16 juni 2016

Djur, både i och utanför bur.



Långt mellan uppdateringarna här,,,:) Men nu kommer det lite bilder så tar vi resten av dom imorgon.



Katla inspekterar ett av våra projekt...en innebandyplan...ute. :) Dom har även satt upp gallergrindar för att fånga några av dom bollar som skjuts på målet. Jag vet inte om det kommer ett till mål i andra änden sen. Barnen är iaf osams ganska ofta när dom spelar ihop... 


Till planen så fyllde dom ut dom värsta groparna med sand från den gamla sandlådan. Jag skottade in en hög till kaninerna och lade grästuvor uppepå. Tänkte att dom kunde ha lite roligt med det. Och det hade dom...dom började utforska försiktigt men sen grävde dom så sanden yrde och dagen efter var all sand utspridd över buren och allt var dammigt och sandigt :) Vi har skottat tillbaka sanden och jorden några gånger nu  men snart får det vara och jag skottar ut den igen. Den håller ju inte för att bygga en håla i som dom vill och dom låter inte högen vara bara som den är :)


En dag kom det en makaonfjäril fladdrande och jag skyndade att jaga ikapp den med kameran. Dom är så fina! 

Andra som fladdrar och flaxar är blåmesarna som bor i Lillstugans vägg. Dom har fullt upp med att mata sina ungar nu och en dag så fick jag båda på bild :) En annan dag så hade vi en ung korp som blev jagad av björktrastarna som skyddade sina ungar från honom, även rovfåglarna blir utskällda och bortmotade.
P och barnen fick se en räv som jagade en trastunge på stigen från skogen, räven vände men fågeln flaxade och fastnade i gallret vid innebandyplanen. Normalt sett ska inte en fågel fastna i det men han hade väl panik och höll sig fast. P fångade in den i händerna och den satt kvar en stund innan den flaxade iväg in i en buske.
Livet på landet...fullt av möten med vilda djur :)


1 kommentar:

Tomas Varg sa...

"Livet på landet" Jag är avis!
Otroligt fin fjäril, du är grym på att fota. Skönt att ni kunde rädda trastungen :)