fredag 10 juni 2016

Prickar...




Hallå! Hur har ni det i försommargrönskan?

Vi har blandväder med shorts ena dagen och regnjacka nästa. J och en kompis var och badade en dag...så äckligt fullt med pollen i vattnet åt ena kanten. J och A var ned till våran brygga och tog ett dopp en dag också. Men nu är det kallt och regnar. Tråkigt för alla studenter....



Pollen pollen pollen....




En varm kväll var vi ute länge och grejade sen såg vi på film, det blev sent. När barnen lade sig så sa jag att jag skulle gå ut och knäppa några kort vid sjön. Dom blev inte så bra....men ni får se några ändå.
På stigen ned till sjön låg det en fjäder...27 cm lång, ca 2,5-3 cm bred, brunaktig i färgen. Tror den är från en rovfågel för tidigare på dagen såg jag hur en sådan fick ge sig iväg eftersom både kråkor och måsar jagade den. Fjädern fick följa med hem. :)






Jag har rensat ogräs i några rabatter och klippt gräset mot kanter och buskar, A körde lite med trimmern. Klippte även våran lilla häckstump och spirean. Måste ta min lilla gran också.  Mina fula risiga rådjursskydd på ädelsyrenerna gjorde sitt jobb så i år blommar dom :)




Mme Lemoine




Beauty of Moscow



Sensation




Hanna är så tarv på mat just nu att hon tom äter sallad med kaninerna....


Igår var jag och A in till lasarettet och träffade en läkare ang astman. Han fick blåsa spirometri såklart och kolla lungkapaciteten före och efter akutspray. Dom gjorde ett pricktest som visade att A är allergisk mot hund, katt, kanin och mest häst samt gråbo och timotej. Inte björk. Vi har aldrig fått någon reaktion hemma...aldrig. Utom när kaninerna nyss hade kommit hit, då blev han snorig och kliade sig i ögonen. Hos min kusin i Säfsen där det finns både hästar, kaniner och höns däremot fick han en kraftigare reaktion. Det ihop med att han använder akutsprayen oftare gjorde att vi ville kolla upp honom. Och här står vi nu med ett allergiskt barn och fullt med djur. Läkaren sa att hon inte ens tänkte föreslå något ang djuren eftersom han inte reagerar hemma men att vi skulle tänka på det vid möte med hästar och andra djur.



Senare på em så var jag och J på hans avslutning i Svärdsjökyrka. Barn, föräldrar och sång som vanligt. Tre tjejer sjöng Som en blänkande silvertråd av L Berghagen och då blev det lite jobbigt för mig....vi hade den på mammas begravning. Sen hem och fika.

Idag hade A avslutning men han ville inte ha någon med sig i kyrkan och dom vill helst att man lämnar plats åt niornas föräldrar. Så jag hade inte avbokat min tid för mammografi utan var dit och fick tuttarna tillplattade istället. :) Hem för mera fika och ikväll blir det tacos.

Har eg lite annat att berätta men nu orkar jag inte skriva mera. Ha en bra kväll!

3 kommentarer:

Monika sa...

Åh syrener är mina favoriter. Om jag någonsin får en trädgård så ska jag ha syrener.

Tomas Varg sa...

Jättefina foton på blommorna. Syrenen var grymt vacker! Klart Hanna ska ha sallad. Haha! Tråkigt att A var allergisk mot djur :(

Tomas Varg sa...

Ps. Typiskt 71:or att få tuttarna tillplattade ;)