torsdag 21 september 2017

Kreta 2017 del 1. Hotellet.




Jaha ja...jag måste försöka blogga om resan känner jag...medan något av semesterkänslan ännu infinner sig:)

Någon gång mitt på dagen den 7 september hämtade jag upp min syster och vi åkte ned mot Arlanda och Flygets långtidsparkering. Jag körde hela vägen och det är jag lite mallig över eftersom jag är lite "fessig" att köra efter stora snabba vägar. Vi parkerade och fick skjuts in till flygplatsen. Självincheckningen fungerade inte så vi stod i kö med alla andra som man alltid gjorde förr, kö till säkerhetskontrollen också. Men vi kom ombord i tid, bland dom första. Vi hade bokat med Apollo och flög med något grekiskt flygbolag ned, Aegean airlines. Var väl sådär...ett jäkla spring på värdinnorna hela tiden, inte en lugn stund i planet. Men resenärerna var väldigt lugna, nått enstaka barn som grät lite lite och nån full finska som snackade en hel del :) Planet lyft 19.45 och det gjorde att vi landade mitt i natten, lugnt på flygplatsen också alltså. Jag och syrran fick våra väskor bland dom första och kunde snabbt gå ut för att njuta av den kolsvarta, ljumna kreteanska natten. 
Vi fick kliva av bussen mitt på stora vägen i Agia Marina och dra våra väskor uppför backen till Kambos village G Ds Hotels. Fick vår nyckel och letade reda på vårt rum. Kissade och lade oss att sova.

Dagen efter gick vi ned huvudbyggnaden och åt en rejäl frukost. Gillar när det finns mycket att välja på. Frukosten ingick i resans pris. 
Sen smorde vi in oss i solskyddsmedel och traskade ned till havet. Äntligen. 

Havet och stranden är anledningen till att jag åker utomlands och är det inte badförbud så begriper jag inte varför man väljer att ligga vid poolen hela dagarna, alla dagarna. Vårt hotell hade ett ok poolområde med en vanlig bad och bus pool, en barnpool och en pool att simma längder i. Nu var det inte så mycket folk, så solsängarna räckte till alla men jag kan tänka mig att det är lite trångt under högsäsong och betydligt mera högljutt. 
Nu var det lungt och en behaglig miljö även om  det var barn som vistades där och lekte. I anslutning till poolerna fanns det en poolbar och en restaurang/ servering, samt restaurangen som vi åt frukost i. 
Jag tycker att hotellet och rummen var helt ok, väldigt hårda sängar dock och väldigt sparsamt med köksutrustning för den som ville laga till något eget. Rent och välstädat överallt, trevlig personal. 
Men vi var inte så mycket på hotellet... frukost, insmörjning, bada och sola, duscha, kanske chilla en stund inne i svalkan eller på balkongen innan vi gick ut och shoppade eller åt, sen en stund ute på balkongen igen innan läggdags. Så såg våra dagar ut, med små variationer :) 




Vår balkong var nästan inlindad i bougonvilla men vi hade utsikt och koll på området. :)



Fyrverkerier en kväll och....



...månen en annan.



Vår balkong högst upp till höger i bild.




Ja...jag vet inte vad städerskorna trodde...eller om det bara var ett allmänt kärleksfullt uttryck :)

2 kommentarer:

Tomas Varg sa...

Kul läsning och väldigt vackra bilder :)

Bosse Lidén sa...

LOVE var gulligt på sängen.
Får man göra så? Fresta mig med vackra foton när det är höstkänsla både utanför mitt fönster och just nu även inombords.
Helgkram Bosse
Ps. Jag gillar heller inte att köra snabbt på stora vägar längre och fick också skippa snabbaste "incheckingsättet" när vi flög sist.