onsdag 27 september 2017

Kreta 2017. Del 2. Havet, stranden, solen.


Som jag skrev i första inlägget så är havet och stranden en viktig sak när jag åker på solsemester. När vi har åkt till Kreta i maj- juni så har havet aldrig varit lugnt utan det har varit ganska stora vågor. Tråkigt när man har barn med sig, iaf mindre barn. Mina klarade sig bra när dom var med men jag hade velat att dom skulle få uppleva ett lugnare hav också. Som jag och syrran hade dom första dagarna nu. Vi var helt förvånade...inga vågor att tala om alls. 
Vi låg på lite olika ställen och solade. På en del ställen var solstolarna gratis om man åt lunch på deras restaurang. Vissa ställen var populärare och blev alltid fulla. Och lite för trånga tycker jag... jag vill kunna snurra min solstol som jag vill utan att titta in i skrevet på grannen :) Tur att man kan blunda eller läsa. Dom första dagarna blev det inte så mycket läsning dock...hade huvudvärk mest hela tiden. Men sen gav det sig som tur var.





 Ön Agii Thodori. 



Lungt hav.



Blicken åt vänster och Platanias.



Åt höger svänger stranden av runt udden mot Kato Stalos.




Vi har bott liksom mitt på/i Agia Marina och dom första gångerna  vi var hit så gick vi rakt ner och lite till höger. Helt ok strand med nån "stenplatta" i vattnet och lite större stenar just där man kliver i. När vi var där med familjerna så gick vi ännu längre åt höger och där var stranden ännu bättre men fortfarande torr vid solstolarna. Går man bort mot udden och förbi den så är sanden mera finkornig och liksom blöt på många ställen. 
Nu var nästan alla större stenar begravda under sand och det var lätt att kliva i och ur havet. Senare så började det blåsa mera och vågorna rullade in. Och dom drog med sig sanden...mera sten som kom fram men fortfarande mindre än vanligt. Så...kolla runt lite vart stranden är som bäst just när du är där, det kan variera bara mellan pirarna.



Frozen strawberry daiquiri på Casa di Mares beach. Gött!



Jag och AC var på stranden runt kl 10 varje dag, nästan lite sent för att vara oss :) Vi låg som sagt på lite olika uthyrningsställen men oftast på samma sträcka av stranden. Jag älskar att gå och titta efter sten i strandkanten och låta vågorna skölja över fötterna och solen torka mig efter badet. Så ljuvligt! Det var många små fiskar som naffsade en på benen den här gången, jag sa: Fy, fisken fy! åt dom men dom lyssnade inte. Däremot så skrattade några karlar/gubbar åt mig. Trodde väl att jag var tokig...
Vi hade en väldig tur med vädret tycker vi. Det var mellan 25 och  37 grader varmt hela veckan. Som kallast tror jag det var 18 grader en kväll när vi gick hem. Och en kväll/ natt när vi satt på balkongen så var det så himla varmt än...29 grader. 
Men det berodde nog på väderomslag... för nästa dag blåste det, rätt rejält ibland, men det var ändå inte kallt. Vågorna blev större och på vissa ställen slog dom in mot nedersta raden med solstolar och folk fällde ihop parasollerna.



Det suuuuger i benen när man står i dom :)


Vi var väldigt försiktiga med solen, så här mycket och länge har jag aldrig använt solskydd tror jag, ändå så brände jag mig lite. Men bara lite. Syrran var helt svart på rygg och mage, hon var ju där en månad innan :) 
Så himla skönt att få njuta av solen efter den här usla sommaren. Men så fort man lämnade havet och stranden så var det nästan jobbigt varmt mellan husen på vägen till hotellet. Men jag klagar inte...tro inte det :) 
Nästa gång ska jag nog skriva om vår tripp till Chania, möjligen lite växter och mat :)



Älskade hav.


2 kommentarer:

Tomas Varg sa...

Jättefina foton. Det är inte typiskt 71:or att vara noga med att smörja in sig :)

Vida sa...

Vilka underbara bilder... det doftar hav genom dem och jag längtar loja dagar i annat land även om jag nyss har varit. Men jag reser gärna och ofta.. funderar på om jag inte skulle kunna få in en lite weekend-resa till innan årskiftet.
Kramar från Liv