fredag 28 januari 2011

Grattis P!

I dag hurrar vi för min P som fyller år! Hurra hurra hurra!

Men....vi tar det i rätt ordning...
I går var jag till Lasarettet och röntgade knäet, det gick fort, tjopp tjopp, klart. Svaret får jag av min doktor senare, kanske tom efter magnetröntgen i slutet på februari. Efter jobbet åkte jag ner på stan och köpte en mugg/kopp åt P. Blir så trött på att han tar mina tekoppar hela tiden. Han har tagit ner sina chokladmuggar i källaren och fyllt dom med skruv å sånt :) Joo..det är sant. Det var ett försök att sluta dricka O`boy. Knasigt? Ja. Hittade två ljuslyktor på Indiska som kommer bli perfekta på verandan i sommar. Sen åkte jag till Maxi och handlade mat. Där träffade jag svärfar med sambo och dom passade på att skicka med tulpaner hem till P. Själv så köpte jag med mig en chokladmoussetårta, den var smaskig :)
Ljuslyktor, O`boykopp och tulpaner.

I dag hämtade P och barnen upp mig vid jobbet och vi åkte till lasarettet igen. Den här gången var det J som hade tid hos vår gamla BPV- doktor Peo. ( BPV är en slags yrselsjukdom som båda barnen hade när dom var små) J hade en hosta som höll på i flera månader, därav remissen, dom misstänkte astma. Och eftersom A har hållit på likadant och har besvär när han är sjuk och anstränger sig så tog vi honom med oss. Peo tyckte det var kul att se oss igen och vi gillar verkligen honom, han är så bra, som en vän. Vi pratade om J först, det var ju hans tid. Men Peo trodde inte på någon astma hos honom men vi skulle vara observanta och höra av oss. A däremot...Vi har pratat med Peo om besvären förut och nu fixade han så A fick göra ett blåstest. En sköterska visade och förklarade och A fattade direkt vad han skulle göra. Både på testet och med inhalatorn. Sådana här gånger är han så cool, inget spår av någon ADHD problematik. Full uppmärksamhet hela tiden. Han fick alltså ta medicin och göra om testet igen. När vi träffade Peo igen så sa han att A inte behövde ha astma men att han nog hade någon sorts infektion i luftrören som inte hann läka ut ordentligt. Han satte in en behandling med cortison och "akutmedicin"i fyra veckor så skulle vi höra av oss sen. A tog medicin nu på kvällen och kom ihåg precis hur han skulle göra, andas ut, dra in luft/medicin och hålla andan medan han räknade till fem. Och att skölja ur munnen efteråt. Jag är så stolt över mina barn i dag, dom var så duktiga.
När jag kom hem efter jobbet så sov jag och P en stund, helt slut. Sen fikade vi tårta och chokladbollar och öppnade paket innan P åkte på hockey. Han ska iväg i morgon igen och på söndag är det innebandy. När fick jag ledig kväll då? En annan gång antar jag :)

Inga kommentarer: