tisdag 16 april 2013

Lite mera "första" vårkänning.



Gick en kort promenad i dag med och sen en liten sväng i trädgården. På promenaden plockade jag årets första bukett! Tussilago såklart, älskar dom där första små, att äntligen få lukta på dom. Och i trädgården hade en ensam krokus slagit ut intill husväggen och när jag stod där och spanade på den så fick jag se något... Tryckt mot jorden med stjälken förtvinad och förmodligen fryst låg min första julros! Jag fick den vid ett växtbyte för många år sedan, den har aldrig blommat och den brukar bara få två blad. Och nu...stjälken så förstörd att jag inte vet om blomman kommer att orka slå ut. Den borde ju ha klarat kylan tycker man... men något har hänt. Å!!! Nu kom jag på det....skit. Det är förmodligen jag själv :( Jag satte upp täckning för rosen och stod ungefär där. Men då låg snön kvar än men kanske är det så...kanske sjönk jag ner och mosade den.... Ja ja..det är som det är, det finns kanske hopp om blommor till nästa år i alla fall :)


Min första julrosknopp...hoppas den kommer att orka slå ut så jag får se färgen på den :)


Den första ensamma krokusen.


Och årets första utebukett.

3 kommentarer:

Helena sa...

Förra året åt rådjuren upp min blommande julros! Trodde de var giftiga...

Vida sa...

Vilken fantastisk vårkänning.. längtar efter att se tussilago.

Kramar från Liv

Tomas Varg sa...

Fina foton (som vanligt) kram