fredag 23 maj 2014

Varmt!



Skulle försöka blogga lite mera under veckorna tänkte jag men jag får inget gjort...varken på bloggen eller i verkligheten :) Den här veckan har varit varm! 29- 30 grader som mest skulle jag tro. Redan nu i maj...växtligheten bara exploderade. Och på jobbet har det varit olidligt. Redan förra veckan krånglade det inne på saltavdelningen. När det var plåster där hade vi det alltid svalt och skönt och samma temperatur jämt. Nu var det 25 grader och för hög luftfuktighet, luften stod stilla. Och det har fortsatt så... Fabriken i övrigt är jämt varm på sommaren, hur svårt kan det vara att investera i lite bättre ventilation? Lika varmt varje sommar i 40 år säger dom som vet. Pust! Nåja, soldyrkarna är nöjda den här veckan kan jag tro :) 


Förra helgens projekt, tog bort naturkantstenarna som det var omöjligt att hålla snyggt kring och kantskar rabatten istället.


Vinrankan har överlevt.


Jordgubbslandet är fullt med spirande blomsterfrön tex ringblomma och blåklint. Har inte bestämt mig än om dom ska få vara kvar.

Skördat av sparrisen, avnjöts med lufttorkad skinka, smör och flingsalt. Gött!

Just nu är trädgårdslandet mitt dåliga samvete, borde haft på gödsel någonstans ifrån och sått mina frön innan jag åker bort. Få se om jag hinner i helgen. Hade velat plantera lådor och krukor också. Och barnen borde ha sommar-regnkläder, hittar inte dom som jag vet att vi har. Tror att J borde ha att ärva efter A iaf men som sagt...någonstans är dom. För vi har planerat in lite semester och då kan det vara bra att inte behöva gå omkring blöt :)







Spireaklotet börjar arta sig.






Liljekonvaljerna breder ut sig i skogen runt vårat hus och det doftar ljuvligt! Plockade två buketter till gravarna, det är ju Mors dag på söndag men jag var dit med dom nu på kvällskvisten. Stannade och pratade med morbror en sväng. Han stod vid sin brygga och provade sitt nya fiskespö. Och häromdagen var våra två barn i sjön och tog premiärdoppet. Dom tyckte det var kallt först men sen badade dom som dom gör på sommaren, hoppade och simmade som två små sälar :) Jag bara doppade fötterna och det var ok ;)
Natten till torsdag vaknade jag med världens huvudvärk, fattade ingenting först men sen tog jag en tablett och somnade om. Vaknade av alarmet och hade fortfarande ont, låg och vred mig men somnade om och var upp och sjukanmälde mig strax innan klockan 06.00. Vaknade igen runt 12 och tog en tablett till för det hängde kvar ett stråk av migränen. Kändes som om jag hade en glasbubbla runt huvudet. Men efter mat och lite vila så var jag bra igen och kunde åka på sommaravslutningen på mediumcirkeln. Jag har tur som oftast inte blir liggande i migrän i flera dygn. På cirkeln så gick övningarna bra tycker jag och sen fick vi stå på lilla scenen och ta in andekontakt. Det gick också hyfsat. Tråkigt att det är sommaruppehåll men lite skönt också.





J snickrade en bänk innan jag åkte på cirkeln, A gjorde en pall förut en dag :)




2 kommentarer:

linnea-maria sa...

Jag vet varför det är sådär varmt. Fabriken är dåligt isolerad och taket är svart. Det är väldigt hett däruppe på sommarn.

LINDA sa...

Så härligt allt ser ut!!!

Kram
//Linda