lördag 18 april 2015

Träd, sorgmantel,humla och fåglar.


I torsdags var jag och Hanna ute på en liten promenad igen, det är så himla skönt att kunna göra det och känna att jag har tid på mig. När man bara har helgerna så ska man ju hinna så mycket annat. Vi gick genom ett litet skogsparti och kom ut på en äng, vi tittade hur mycket vatten det var i bäcken och besökte det stora knäckta trädet. Satt på stammen en stund och filosoferade med Hanna i knäet.




Här satt vi och njöt av solen och lyssnade på fåglarna.


Och här kan man balansera...det är en liten bit ovanför marken även om det syns dåligt på bilden.


Hmm...


...en till....


Aha...:) Ja, det är Åke som brukade marken förut som har använt dom till elstängslet, sista hästen hette Ajax vill jag minnas.



Katla satt på bodtaket en lång stund idag och spanade in under plåten...hoppas det inte är ett getingbo där. Tittade inuti boden men såg inget nytt bygge.


Och idag fick jag också en finare bild på en sorgmantel :)


Den här humlan låg halvdöd i fönstret i Lillstugan men jag bar ut den till en sockerblomma. Den satt där länge och jag hoppas att nektarn gav den energi nog att återhämta sig.

Jag har städat i trädgårdsboden idag, gjort plats och kastat en massa skräp som jag inte använder längre. Gjorde ett litet ryck i Lillstugan också. Sen blev det grillat för första gången i år, blev väl sådär...


Tog hem en låda från pappas garage för längesedan, den var lite trasig men idag spikade A dit brädan och så ställde vi den på elskåpet och hoppas på hyresgäster. En gång låg det en knotig gren därpå och då byggde sädesärlorna bo där. Vi kunde se ungarna i boet från Js fönster. Det är en hel massa fåglar vid min fågelmatare också, roligt. För någon vecka sen ramlade det in ett helt gäng bofinkar och nu har dom fått sällskap av bergsfinkar och grönsiskor. Det riktigt myllrar på gräsmattan nedanför mataren, ja, för dom här arterna letar sin mat på marken och låter blåmesar och talgoxar sprätta ned fröna åt dom. Fast jag hjälper till och slänger ut direkt på marken också. Har även en ensam stjärtmes som kommer och äter ibland och idag var både hackspetten och koltrasten här.På åkern är det någon sorts trast, det är inte björktrast, dom känner jag igen. Det är lite mysigt tycker jag att sätta sig i fåtöljen med en filt på morgonen och titta på dom.

Jag har eg mer att berätta för er men jag glömde bilden så jag tar det en annan dag :)


3 kommentarer:

Vida sa...

Vad härligt att ha en stam att vila på, även om det är en knäckt sådan. Låter som en fin stund. Tack även för de andra fina bilderna Kramar

Laila sa...

Massor av vår hos dig också ser jag. Ni hade nog varmare än vi idag!
Allt gott!
Laila

Tomas Varg sa...

Jag skrattar åt dina husdjur. Hanna och Katla är bara för roliga :) Det var en fin bild på sorgmanteln du tagit :)