onsdag 1 juli 2015

Bland skogsrån och dunderklumpar i Säfsen.


Ni som följer min blogg vet att jag brukar åka till Säfsen, ofta först några dagar ensam och sen kommer familjen. I år har jag redan varit dit med As klass men det var ju inte samma sak. Min vän L har fyllt jämna år och i present fick hon en helg i Säfsen tillsammans med mig :) Tyckte vi behövde lite husmorssemester.
Fredag fm möttes vi i Falun för att åka dit. Vi fick vår stuga,installerade oss, gick en kort promenad och chillade en stund. Sen fixade vi till oss och gick till Hyttan för att äta sommarbuffé i restaurangen. Den var god och det fanns mycket att välja på ,möjligen hade jag velat ha flera efterrätter också ;)




Ett vitt midsommarblomster bland alla vanliga lila.


På lördagen efter frukosten så gick vi ut i skogen, lagom varmt och mest sol. Som vanligt så såg jag till att vi kom till Kyrkängen och ängsstigen innan man kommer dit, finns inget vackrare.






När vi kom hem till stugan så packade vi bara ryggsäckarna med andra saker än fika och gick tillbaka till Kyrkängen. Där satte vi oss och bara var...L stickade och jag läste lite men hon babblade ju hela tiden ;) Himlen började mörkna så vi gick hem och åt mat och fortsatte att prata, sticka, läsa ( nåja lite iaf ) äta godis och ha det bra.


Hanna var med såklart.



Och här är skogsrået aka Bohemprinsessan aka L. Vilket hår va?!!

På söndagen var det dags att städa och packa. Sen åkte vi till min kusin M och sa hej till henne och hennes kusin ( som inte är min kusin ) Hanna blev helt förskräckt när hon plötsligt hade en hund inne i bilen, en på väg in och två utanför...stora var dom också! Hon skällde i buren och när jag öppnade ville hon INTE gå ut :) Dom andra fick vara inne så fikade vi ute och sen gick vi och tittade på smådjuren. Inga hästar i närheten och det var nog L mest glad över :)


Kaninen heter Dunderklumpen, han är verkligen en stor kanin fast det kanske inte syns här...hönorna avvaktar i bakgrunden.


Hanna nosar i luften och går inte fram till honom.

Det fanns små söta kycklingar, flera höns och marsvin som inte ville vara med på bild. Vi pratade en stund och ryckte upp vita syrener till mig innan vi sa hejdå. Och som vanligt vill jag inte lämna Säfsen....
Min Fröken L var i sin stuga i grannbyn och vi fick komma om vi ville och eg ville vi nog...men dom höll på att fixa inför hennes sommarkurs som är den här helgen och vi ville inte störa. Och dessutom så var det ju vi som skulle umgås och hinna prata färdigt med varandra...fast det gör vi förhoppningsvis aldrig :) Jag minns inte just nu men vi har känt varandra sen 89-90 någon gång... Det var en jättebra och trevlig helg...himla bra tänkt av mig ;)


3 kommentarer:

Hemkära Hanna sa...

Det låter fullkomligt ljuvligt!
Att få åka iväg så där, vänner ihop, är en Lisa för själen.

Tomas Varg sa...

Säfsen, det ser ju otroligt vackert ut. Jättemånga fina foton, men Hanna är alltid favoriten :) Börjar alltid skratta åt hennes frisyr, ser ut som hon nyss vaknat. Söt-Hanna <3 Kvinnan med håret var riktigt imponerande.

Vida sa...

Det låter så härligt... att åka iväg med en vän och mötas av det vackra. Vad kul att få se vit midsommarblomster, jag fann en som jag tycker är mer bleklila.. lägger upp den någon dag.
Varmaste kramen och en önskan om en fin sommar
Liv