lördag 25 juli 2015

Turkost vatten, strutsar och raviner.



Igår, fredag, så var det äntligen sol igen och jag låg i solstolen och läste en stund på fm. Sen rensade jag en rabatt och befriade några buskar från högt gräs. Dålig på att hålla efter i år. Mera sol tack...allt blir så mycket enklare och trevligare då.

Idag gick vi upp i tid *gäääsp* och var glada för solen var framme nu med. Åkte in till Falun och hämtade upp min vän I. Vidare mot Borlänge för ett kort stopp och sen satte vi fart mot Säter och resans eg mål. Östra Silvbergs gruva, som väl eg inte är en gruva längre. Gruvhålet är fyllt av turkost vatten och ger området en exotisk touch. Där finns även en medeltida ödekyrkogård och några gamla byggnader. Jag trodde att det skulle vara ett större område med vatten... men det var ett helt ok utflyktsmål. Kombinera det gärna med något mera. Vi åkte vidare....











....nämligen tillbaka till Borlänge och Sahlins struts. Dom har alltså uppfödning av strutsar sen 1994 och man kan både gå och titta själv och gå på guidad visning. Vi började med fika, tittade på dom olika storlekarna/ åldrarna av struts och avslutade med att köpa varsin dammvippa.






"ursäkta fröken, jag ser era strumpbyxor" Dom är fjäderlösa högst upp på benen och ser ganska roliga ut :)


En Red neck-struts

Nog ser man att dom är nära släkt med dinosaurierna, helst om man tittar på benen.


Sen åkte vi "tvärs över vägen" och gick ned i Frostbrunnsdalen, lämpligt att parkera vid Stora Tuna kyrka. Dalen är en ca 20 m djup ravin som numera är naturreservat. Det har funnits både badinrättning och läskedrycksfabrik här. Det finns en sk trefaldighetskälla här med vatten som bubblar upp direkt ut marken på flera ställen. Från början var nog källan helgad åt Freja... Det finns mera att se i dalen, jag har aldrig utforskat hela, måste återvända i vår. Mindre mygg och lättare att se utan all växtlighet. :)




I hela området bubblar det upp vatten...


Brant...



Siluetten av Stora Tuna kyrka.

Vi åkte mot Falun igen och åt lite mat innan vi skildes från I och styrde hemåt. Tack för idag! Det var så trevligt med en utflyktsdag även om det mulnade på till eftermiddagen och nu regnar det igen. En dag kvar sen ska jag jobba några dagar innan jag blir ledig en vecka till.

2 kommentarer:

Tomas Varg sa...

"ursäkta fröken, jag ser era strumpbyxor"
HAHAHAHA! Strutsarna påminner väldigt mycket om dom galna fåglarna Cassowary som lever i Australien:
https://www.youtube.com/watch?v=YA58sS3x2Oo
Det turkosa vattnet såg väldigt inbjudande ut.

Laila sa...

Imponerande djur de där strutsarna! Våra höns är lite mer hanterliga...
Allt gott!
Laila