måndag 6 juni 2011

Källslätten i ord och bilder.


Sveriges nationaldag... för 5 år sedan förlovade jag och P oss! Hurra för oss! Vi firade nu på kvällen med grillad fläskfilé, sallad, öl och en god chokladask.
Men på dagen så tog jag barnen med mig och mötte upp några tappra själar från jobbet...vi var 12 st och vi gick till Källslätten. Mer om den kan man googla eller läsa här: Källslätten.
Det finns några olika vägar att gå dit men dom hade valt en som är ca 2.5 kilometer, enkel väg. Vi har ju stegräknartävling :) Barnen knatade på bra men det var lite jobbigt uppför åt Js korta ben. Väl framme så bredde en underbar plats ut sig inför våra ögon. Jag har varit dit förut men minns bara en lada där vi grillade....som jag kände det i ett hörn av alltihopa. Det finns några lador kvar av bebyggelsen, ett vackert 350 år gammalt vårdträd och en frukt-trädgård förutom en vacker utsikt och en massa fina blommor. Det går även djur där, just nu bara kor. S, K och D hade varit dit för några, två?, veckor sedan och då blommade alla fruktträd...det hade varit ljuvligt. Får försöka pricka in det nästa år.

Tittut!

Amadeus på väg in i den ihåliga lönn som är platsens vårdträd.

Kent berättade lite om historien bakom Källslätten och sen gick vi en sväng och tittade oss omkring innan vi fikade. Efteråt så strosade vi omkring och bara njöt, en del vilade på filten sin och barnen sparkade boll. En härlig dag med kanonväder, en vacker plats och trevligt sällskap!

Till vänster om lönnen går man ned till trädgården.

Det här är liksom "huvudgatan", där den ursprungliga vägen gick. På båda sidor breder ängarna ut sig.


Jag lade in flera bilder i ett tidigare inlägg eftersom man bara kan ladda upp 5 åt gången, om det är någon som vill se mera.

Inga kommentarer: