lördag 15 november 2014

Rottneby herrgård.


Idag har jag besökt ett ställe med en historia, Rottneby herrgård. Vill ni veta mera så är det bara att googla. Men jag kan berätta att det har legat ett hus här sedan 1500-talet och huvudbyggnaden är uppförd 1794. Ombyggd och renoverad flera gånger innan nuvarande ägare tog över och låter det förfalla. Han ville avverka skogen men den blev naturreservat och eftersom han kände sig lurad av kommunen så struntar han i fastigheten. 
Jag och tre arbetskamrater var dit och såg oss omkring samt fotade. En av killarna hade fixat tillstånd och nycklar. Stället är tyvärr i väldigt dåligt skick och inte blir det bättre av att folk har varit dit och förstört. Hur kan man göra så??? 




Älskar träd som ni ju vet :)



Det här huset ser gammalt ut men det är det inte...byggt 1988 och inte färdigt inomhus än. Bara lämnat det med.



En av dom första personhissarna i ett privat hus i Sverige.




Taklister och lite av takmålningen i stora entrén.



Fina pelare. Väldigt mörkt på nedre plan. Killarna använde blixt och div tricks, säkert fina bilder. Jag fotade bara med mobilen. Var ju där för att känna om den fanns några andar där :) Och jag och M fick in flera stycken, inget kändes läskigt eller hotfullt. Bara personer som ville visa att dom levt och verkat där.

Liggande fotograf i kolmörker....


Två fina konstverk i samma rum, tyvärr hade någon hackat bort änglarnas ansikten :(





Någon som vill prova hissen?





Väldigt förfallna stall/ladugårdsbyggnader, ville inte ens fota dom värsta.

Hej då Rottneby...

Jag och M åkte på hälso/medialmässa på Lugnet istället. Liten men helt ok, träffade på bekanta, handlade lite och fick en kort gratis avläsning/sittning som jag tar med en nypa salt. En del saker han sa stämde väl medan annat var så överdrivet....Svårt att veta för sådana som inte är van vid sånt här..

Tack alla inblandade för att jag fick vara med idag!

1 kommentar:

Tomas Varg sa...

Men hur kan låta husen förfalla och hur kan man förstöra saker? Så himla sorgligt att se det förfalla :( Fina kort trots förstörelse och mörker. Kram