söndag 29 maj 2016

Nackont och en massa bilder.



Ok...nu blir det många bilder....

Jag har haft tid att gå i trädgården och glo, suttit vid kaninerna och inte gjort ett skit. För jag har inte kunnat. Måndagen för två veckor sedan jobbade jag, hade huvudvärk och var stel i nackmusklerna men det är väl som vanligt. Hemma satt jag i soffan och såg på Trädgårdstider och masserade mig lite i nacken. På tisdagen åkte jag upp på byn och tankade...insåg att jag hade väldigt ont i huvudet och var väldigt stel i nacken. Åkte hem och lade mig istället.  Huvudvärken klingade av men nacken kändes som nackspärr, även på onsdagen. Vi har en sjukanmälantjänst där vi pratar med en sköterska när vi anmäler och dom ringer även upp efter nån dag. Dom frågade om jag kunde böja huvudet mot bröstet, om jag hade haft något fästingbett osv. Nej nej, inget sånt, bara stel och gjorde ont att vrida på huvudet. 
Men sen....dagarna som följde. Dra åt pipsvängen vad ont jag har haft! Inte muskulärt så jag har velat massera onda muskler utan mera som en inflammation eller något. Ibland kunde jag inte flytta huvudet själv utan var tvungen att använda händerna till hjälp. Kunde inte äta, gjorde ont att öppna munnen och att svälja. Ibland fastnade jag i något läge som gjorde ont och kunde inte komma ur det utan hjälp av händerna. Det ilade, det värkte, det molade, det var ren och skär smärta. Att  lägga ned huvudet gav ingen lindring, att sova var svårt. 
Tog vanliga värktabletter ifall det var en inflammation så det skulle ge sig nån gång. Tog inte bort smärtan nämnvärt. Tog treo comp och det gav lindring i ca en timme, kanske två. Trodde jag skulle bli galen över helgen, ville ha en smärtlindrande spruta i nacken. 

Nästa måndag var jag till VC och träffade en läkare. Då var jag såklart mycket bättre. Hon trodde att jag hade fått ungefär som ryggskott men i nacken. Trodde inte på inflammation riktigt, tyckte att jag skulle ha haft mera feber då. Hon sjukskrev mig resten av veckan och nu på måndag. Att det kunde vara bra med en ännu kortare vecka än vad jag redan har. Att jag absolut skulle ta det lugnt och vara försiktig. OM jag var bra över den här helgen och verkligen inte kände något då skulle jag jobba imorgon. Men så bra är jag inte....
Så...jag har spankulerat mycket i trädgården och gått korta promenader. Att läsa har inte varit att fundera på, knappt sett på tv, hushållsarbetet har gått fetbort, inget där jag har haft nacken böjd eller tittat mycket nedåt. 
Så...här kommer ett gäng bilder :)












En dillpion har tagit sig från rötter som gick av vid flytten. Bra :)



Jag tog ju hem guckusko från morbror, dom har klarat sig över vintern. Bra :)








Bakom vinrankan har blåmesarna sitt bo.



Tazett som jag grävde upp i skogen förra året, klarat vintern. Bra :)









Liljekonvaljer som jag och J var till gravarna med till morsdag. Dom gjorde ont i nacken att plocka men det var det värt :) Det enda mamma brukade önska sig till morsdag var liljekonvaljer och så länge jag orkar tänker jag plocka sådana till henne. Saknar dig så mycket mamma. 

Inga kommentarer: