lördag 31 juli 2010

Slipa och spackla.


Som jag antydde i förra inlägget så har vi börjat med övervåningen. Amadeus blivande rum blev först på listan, mest för att det var minst grejor att plocka undan där :) Men som vanligt när vi ska göra något så kan det inte vara normalt. Först en bårdjäkel på väggen i båda rummen... sen är tapetmönstret lite upphöjt. Kul att måla då....syns ju igenom såklart. Ja, vi började med att måla taken i båda rummen och listerna i As rum. Igår åkte jag och A till Göranssons färg och köpte färg till hans rum. Vidare till stan där vi köpte innegympadojjor (igen!) två par jeans och en tröja till honom. Ett par brallor till J slank också med. Precis när vi stod på parkeringen och skulle åka hem ringde mamma. Pappa skulle få åka hem, in på tisdag igen och kolla värden och träffa läkaren. Vi hämtade upp honom och åkte hem. Började glo på den där bården....spackla eller...nä. Jag tog blomsprutan och spackelspaden och körde ner skiten. Eftersom vi har snedtak i rummen så fanns det ju en krokig kant under bården där tapeterna möttes, men hellre den är en "ram" runt hela rummet. Gör lika i Js rum sen. Mönstret på väggen slipade vi ner lite halvhjärtat, kommer nog inte synas så mycket när vi rollar sen. So far so good. Ytterväggarna är av betong, tapeten väldigt lös, gick att dra hur lätt som helst. Drog ner, spacklade, slipade, spacklade lite till. Nu blir det sk coverups på ytterväggen. Just nu väntar vi på att spacklet ska torka så vi får slipa till det imorgon, torka dammet av väggarna, sätta upp coverup och förhoppningsvis måla. Det kommer förmodligen att se för jäkligt ut, helst vid snedtaksmötet...men det skiter vi i.
Idag åkte jag och Johannes med mamma och pappa till skogen för en svamprunda. Hittade ett gäng fina kantareller, det blev ca tre liter rensade för mig. Hur mycket mamma fick vet jag ej. Har stekt dom och tänkte äta en toast men är mätt efter kycklingen än. Får nog bli imorgon. Trött nu.... P är i källaren och svabbar rent det sista efter fogningen. *gäääsp* Oj, ursäkta. :)

1 kommentar:

Trollmor sa...

Lycka till med renoveringen av rummet. Det blir säkert bra till slut :-)
Vi har också hittat kantareller i skogen idag, mums! Glad att jag inte som du har stora nallar och gråben omkring. För min del är skogens konung nog så väl.
Kram Trollmor