söndag 2 oktober 2011

Funderingar om livet. Del 2.

"Var dag är som en gyllne skål, till brädden fylld med vin, så drick min vän, drick sol och doft ty dagen den är din" - Nu grönskar det.

I förra inlägget pratade jag om att man skapar sitt eget liv utifrån vad man tänker och hur man agerar... Lagen om attraktion. Vi borde kanske alla leva efter Den Gyllene Regeln:
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem.
För enligt attraktionslagen så kommer allt du sänder ut tillbaka till dig, mångdubbelt. Så om du ler mot kassörskan och säger något snällt, tex att hon är fin i håret. Då blir hon glad och säger eller gör något snällt mot någon annan osv...och all godhet i den kedjan ska alltså komma tillbaka till dig. Bra va? Och enligt a- lagen ( fniss, inte det A-laget ) så kan du beställa vad du vill av universum. Bara be om det du vill ha och tro att du kommer att få det...då måste a-lagen ge det till dig. Men....vänta lite nu....är inte det samma sak som att be till Gud? Samma sak där ju..man måste TRO för att det ska funka. Intet är nytt under solen.... Sen kan man välja att tro på vad man vill, det viktiga verkar ju vara att TRO. Tro att du är värd det du önskar dig, det du drömmer om :) Inte alltid lätt....men väl värt ett försök. Många vittnar om att det fungerar.

Men jag tror fortfarande att vi har bestämt dom större grejerna i livet själva i något slags "mellanliv". För inte fan har ett litet oskyldigt barn hunnit tänka så fula tankar att det måste dö i tidig ålder eller sitta i rullstol eller ha andra handikapp. Varför väljer då någon ett sådant liv? Ja...jag vet ju inte....såklart. Men kanske väljer man ett liv med någon sorts handikapp för att man behöver lära sig att ta emot hjälp av andra. Kanske är det stora själar som dör i olika katastrofer för att vi andra ska lära oss något av det? Vem vet? Vi tycker att ett liv är långt..... men det kanske det inte är...i ett annat perspektiv.



Nu tycker nog en del att jag tänker knasiga tankar..ja..kanske. Men dom är mina :) Ungefär som när jag sa att jag inte ville ha ett jobb. Att jag ville få njuta av livet utan att vara på arbetet hela dagarna. " Men hur ska du klara dig då, då?" var frågan jag lite spydigt fick. Man måste ju arbeta för att få pengar och kunna klara sig. Jag undrade om man måste kunna klara sig...om ingen arbetade mer än någon timme om dagen eller kanske bara en dag i veckan. Eller ett år av hela sitt liv. Om alla hjälptes åt? " Jo, det skulle se ut det" Ja...det skulle det verkligen! Tänk vad skönt...för ALLA. Att slippa springa runt i ekorrhjulet och istället njuta av vad livet har att erbjuda istället för att jobba....för att kunna klara sig. För så är det ju oftast nu, tyvärr.

" Gryningens ljus gör daggen till kristall, morgonen ligger stum. Tankarna flyr långt från det som kräver mer, till min längtans gömda rum" - Längtan/ Nordman

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Hej! :)
Jag vet inte vilken kanal The Secret Circle går på, för jag brukar streama eller ladda ned från nätet. Jag orkar aldrig vänta på att avsnitten ska komma till Sverige. USA brukar alltid ligga lite före med sånt där. Vet inte ens om den går i Sverige, men det tror jag att den gör. Det går säkert att hitta info på Google! :)

Anonym sa...

Ja det är helt underbart.
Dock utnyttjar jag det inte i närheten så mycket som grabbarna i huset :)