torsdag 28 mars 2013

Mystiska ljud i natten och spår i snön.


Skärtorsdag....och vi fick en förmiddag ihop hela familjen. P jobbar em och var alltså hemma och J hade så ont i magen i morse. Magont och lätt feber....livrädd att det skulle bli magsjuka. Men han mår bättre nu. Jag och A harvar på med hosta och snor. 
I går på hundpromenaden så trodde jag inte mina ögon... men jo, i diket lyste en tussilago! Jag blev så glad :) En enda stackare i en framtinad fläck med gräs. För även om snön smälter intill husväggar och i slänter så har vi gott om den varan än.


Årets första tussilago!



Blommar gör det även i våran säng, kunde inte motstå dom här sängkläderna som Catalina Estrada har ritat mönstret till.

Igår kväll ordnade/uppmanade tidningen Nära till en fullmånemeditation med tanken att sprida ljus och kärlek till jorden och dess invånare. Jag klädde på mig och satte mig ute... det gick sådär. Hade lite svårt att komma till ro men hade ändå en fin stund. Hörde ett ljud hela tiden som jag först trodde var skällande hundar långt borta men sen insåg jag att det nog var en uggla. Dom ropar den här tiden på året. Lyssnade på nätet och fick fram att det var en pärluggla, eller två, som jag hörde. Min vän L kollade i sin bok av Solöga vad pärlugglan stod för och så här sa hon : " Ta det lugnt. Min gåva till dig är att ta en sak i taget. Pärlugglan lärde mig att göra saker utifrån inspiration, inte utifrån vilja. Här gäller det med andra ord att inte tvinga fram saker för att få ett resultat" Lite som meditationen då... ingen idé att plåga fram något, utan jag bara var istället :)


Jag och Hanna tog en sväng i solskenet på sjön. Mycket spår att nosa i men hon är inte så intresserad ändå. Inte som stövarna var. Har inte sett några vargspår sen tidigare i vintras, nu är det mest räv, rådjur och hare.


 En riktig stig i kanten på sjön, hare och räv.


"Ingen rädder för räven här..." Haren har sprungit i och bredvid rävens spår långa sträckor. Harens spår var färskare.


Här har harspåren övergått till att se mera ut som dom "ska".


Till vänster små små spår, förmodligen en mus. Till höger Hannas spår, där ett avtryck är ca 4 cm.


Här har någon, som jag förmodar är en fågel, gjort konstiga spår. Mitt på vägen, inga spår till eller ifrån. Vad/ vem är det annars?


Det här spåret är nog av superkaninen som ni kunde läsa om i förra inlägget :) Min handske är 22 cm lång, mätte när jag kom in. Spåren framåt ser ut som rovdjursstämplar men kombinationen säger hare. Dom är ju gamla och solen har gått hårt åt dom, spår ser ofta större ut då. Vad säger ni?


Det här spåret är gjort av en Annica i Hunsen :) Det vänstra är en eller två dagar gammalt och det till vänster är purfärskt. Man ser att den gamla är något större och liksom lösare.

Jag tycker det är roligt att titta på djurens spår, skulle vilja lära mig mera.
Nu ska jag göra något nyttigt tänkte jag.... eller bara läsa lite, vi får se :) Ingen bok på gång just nu men jag har flera som ligger och väntar. Sist lät jag mina vänner på FB bestämma vilken det skulle bli :)

Mystiska ljud i natten är förresten en pixibok om Mumintrollet :)

Inga kommentarer: