söndag 3 augusti 2014

Random pics som barnen skulle säga.


 Ok...här kommer några olika bilder, kanske har jag visat någon förut. Och lite text, jag skriver så får vi se vart vi hamnar...jag slarvar med bloggen för tekniken och jag kommer inte överens.




Någon sorts installation, jag kallar den "Gruvdrift". Det är slaggstenar med hål i och en gammal spik.




Pappa kom ett lass kantareller, mums! Tack för dom.


Trädgården är torr, vissa delar mer än andra. En del växter som brukar vara stora och ståtliga är små och ynkliga, lite beror det väl på den kalla starten av säsongen. Jag har inte gjort ett skit i trädgården under semestern, bara vattnat krukor och lådor. Knappt så jag har gått mina njutrundor. 


Jag delade ju plantorna och gödslade i jordgubbslandet tidigare och efter ett tag så började frön av ringblomma,vallmo och blåklint att spira. Dom fick stå kvar för jag visste att jordgubbarna skulle se rätt eländiga ut i år. Det är den bakre delen av landet, i den främre har jag sått ringblomma, vallmo,  ärtor, malva, rosenskära och rädisor. Jag sådde även krasse men den frös ju under midsommarhelgen. Mitt sk köksland är inte prio i min trädgård,jag sår mest för att det är kul, skulle något misslyckas så gör det inget.



Den här gula liljan har överlevt liljebaggarnas glupska larver med nöd och näppe, den är fin men inte ROSA som den borde vara. För längesedan köpte jag en blandning av rosa och vita liljor på en mässa, dom blev ljusgula och tegelröda...men fick stå kvar ändå. Köpte nya, rosa och vita...ingen verkar ha orkat ta sig igenom mitt löjtnantshjärta fast jag såg dom i våras. Bara den här....GULA. Varför får jag inga rosa eller vita?


Sover i min hylla ovanför sängen.


Katla och Hanna njuter när lillkatten inte är ute.



Idag kom Katla med en levande mus eller mindre sork som hon la på gräsmattan, hon brukar göra så. Hon lekte med den en stund och Malte smög på henne. När hon upptäckte honom så började hon titta på honom och fräsa. Hon gillar honom inte än nämligen. Hanna var också i närheten och undrade vad Katla hade. Malte smög närmare, Katla fräste och musen passade på att smita lite längre bort. Så gjorde Malte en rusning, Katla vände sig om mot honom, Malte snappade upp musen och sprang längre bort. Katla hann inte fatta vad som hände utan glodde efter honom och började spana efter musen igen. Men den lekte Malte glatt med under studsmattan innan han började äta på den. Jag lockade på Katla och hon kom sakta gående, stirrade på Malte och musen, fräste dovt och gick iväg med all värdighet hon kunde uppbringa. Jag och J skrattade, vilken liten rackare!




Igår tyckte jag att det luktade rök och spanade om jag skulle se något. Kollade tidningen på nätet och läste om Sala-brandens rök som skulle komma upp till oss. Jaha,tänkte jag, då är det den. Sen fick jag höra på affären att det var en skogsbrand bara några mil från oss. Läskigt. Ännu senare så kom röken från den svepande över trädtopparna på andra sidan sjön. Syns dåligt på bilden men ni får föreställa er :)
Ikväll har vi åkt en vända på skogen och nu sitter jag och P med varsin platta, han ser på en serie och jag bloggar ju som ni ser. :)

Inga kommentarer: