tisdag 17 maj 2016

The Beth Chatto gardens.

Sista dagen på AFC som ni läste om tidigare så åkte jag ju tidigare, till flygplatsen och letade reda på bussen till Colchester. Mer om det senare.... Tidigt nästa dag så tog jag en taxi till Elmstead market och trädgården som jag har velat besöka så länge. Jag var bland dom första där och det var skönt. Fick jag strosa omkring i lugn och ro och knäppa kort utan att ta hänsyn till andra människor :) När man kliver in genom häcken så kommer man direkt ut i grusträdgården därifrån kan man gå till plantskolan, butiken och fiket. Dom delarna är gratis, resten måste man betala entré till. Grusträdgården var inte så rolig den här tiden på året, inte mycket som kommit igång än, säkert finare senare på säsongen. Jag gick nedför en liten trappa och där låg den sk vattenträdgården med Långa skuggiga stigen.

Mycket att titta på och jag kan omöjligt visa er bilder på allt :) Jag gick sakta och försökte ta in allt vackert. Både platsen i stort och alla fina växter. Det var soligt men lite kallt, blåste så jag köpte mig en sjal i butiken.

Det här är en imponerande stor kameliabuske! Klicka gärna på bilderna så blir dom större.

Gula kejsarkronor. Nu är vi på väg från vattendelen mot ett område som dom höll på att göra om. Sen kommer min favorit och anledningen till att jag ville åka hit: Trädgårdslunden. Alldeles i början av den så stod det fina insektshotellet på bilden nedan.

Vinrött jättetreblad.

Spansk klockhyacint. Väldigt populär i engelska trädgårdar har jag sett :)

Guldrams/ sorgklocka.

Den här lite tråkiga busken fanns även i AFCs trädgård och där upptäckte vi att den doftade som liljekonvaljer. Ser i min bok hemma att det är någon sorts skimmia.

Rosa/brun/vit lungört.

Julros.

Tittar ni noga så ser ni rödhaken som sitter där. Fanns massor i trädgården. Älskar rödhakar! Köpte två prydnads rödhakar i butiken :)

Treblad.

Ännu en rödhake eller Robin som dom kallas i England, den här landade vid mina fötter när jag satt på en bänk i lunden och bara njöt.

Hundtandsliljor och dubbla vitsippor.

En liten bit av trädgården runt huset är privat. Vet inte om Beth bor kvar här...tror inte det. På en skylt stod det iaf " endast personal".

Jag hade gått ett varv och tittat på mycket fint, nu gick jag till fiket och avnjöt en kopp the, scones med clotted cream och sylt. Det går inte riktigt att beskriva clotted cream...det är grädde som har fått sjuda i ca en och en halvtimme, stått kallt i tolv timmar och sen rörts slät. Som en blandning av smör och grädde, luftigt men ändå kompakt och otroligt mättande. Gott med varma scones och den kalla känslan av clotted cream. Jag vilade en stund och sen gick jag en sväng till, nu med mera människor i trädgården. Hejade på och pratade en kort stund med några svenskar. Kollade upp busstider tillbaka till Colchester men det var så långt kvar så jag bad dom i butiken att ringa efter en taxi. Chauffören hade varit i Sverige, i Mora och ville gärna prata om det :) Han släppte av mig alldeles utanför hotellet och jag gick in och vilade. Trött i fötterna men nöjd med mitt besök i en underbar trädgård.

Hundtandslilja och julros.

Magnolia " Leonard Messel"