måndag 2 oktober 2017

Kreta 2017. Del 3. Blommor och Chania.



Jag tycker det är roligt att titta på växtligheten när jag är utomlands. Hur stora våra krukväxter kan bli när dom växer fritt, hur det ser ut när ett citronträd blommar och bär fruktsamtidigt och undra vad sjutton vissa växter är eg? Och just här på Kreta hur mager och eländig den röda jorden ser ut, hur kan något vilja växa alls...jag vill ju ha jorden svart och mullrik.



Den här kaktusen var verkligen jättestor och klängde mot ett staket, blomman är säkert en dm stor utan spröten som  omger den. Luktade jättegott på kvällarna.



Röd hibiskus.



Plumeria.



Granatäpplen. Det har jag aldrig sett förut. Dom sprack och ramlade ned när ingen skördade dom. Var sugen på att plocka ett men vågade inte.



Oliver


Väldigt hög vass. Den här växer i en av dom "kanaler" som leder bort smältvattnet på våren och vid kraftiga regn i bergen.



Den här snygga blomman satt högst upp i toppen på ett högt träd, därav den taskiga bilden. Fotade den vid buss-stationen i Chania.

Ja...hör och häpna! En dag så gick vi hem tidigare från stranden och åkte buss in till Chania på eftermiddagen.Det var på måndagen och då är många vanliga affärer stängda men turiststråket ned mot Chanias hamn är alltid öppet. Vi klev av bussen och letade oss åt rätt håll. Och hamnade rakt på lädergatan. Så mycket fina väskor, skor och en massa annat i skinn. I hela området fanns det massor massor av små gulliga butiker, en del med turist -krimskrams och andra med lite finare varor. Så mysigt att gå omkring och bara titta, lukta, känna. 



Min favorit keramiker....finns på flera ställen. Även i Platanias.



Vi kom till slut ned till hamnen, strosade omkring, tittade på gamla hus, förundrades över en enorm, verkligen enorm bouganvilla och tillslut var vi helt slut i huvudena. Vi satte oss och tog varsinn öl medan vi tittade på folk och vilade fötterna. Sen gick vi en sväng till och shoppade lite av det som vi hade spanat in tidigare. 




När vi stod vid buss-stationen igen så var vi lite osäkra på om vi var vid rätt ställe. Jag frågade en kvinna som såg inhemsk ut...men hon pratade halvdålig engelska och svarade på svenska :) Det visade sig att dom var ett helt gäng där med vad vi tror var två mammor och deras döttrar. Dom tjattrade med oss en stund. Bussen kom och vi åkte mot Agia Marina igen...det klev på folk lite här och där. Bla två fransmän och förmodligen deras fruar. Äldre än oss, lite berusade. Den ena ställde sig upp mitt i "dragspelet" på bussen och stod där och gubbspände sig. Glodde på och gjorde gester bakom ryggen på en ung tjej som stod där. Jag blängde på honom. Han glodde på syrran, pratade högt med sin polare, glodde på tjejen. Fruarna skämdes. Den andra karln ställde sig också upp bredvid den andra och dom var säkert rätt fräcka i mun. Jag kan tyvärr inte franska. Den ena frågade syrran vart hon kom ifrån och jag fräste: vad fan har du med det att göra? Men dom pratade ju usel, riktigt usel engelska så han fattade ju knappt vad jag sa. Dom glodde verkligen på oss, på ett fult och utmanade sätt. Jag passade på att glo rejält tillbaka och önska att dom skulle ramla.... den andra av dom kände nog att något var fel, så han backade undan från oss och lugnade ned sig något men den första fattade inget utan stimmade på i hela bussen. Till slut klev dom av. Tyvärr så ramlade ingen av dom.
Tjejerna som vi hade pratat med klev också av lite senare... men för tidigt visade det sig. Vi träffade på dom dagen efter, på hotellet. :) Dom hade gått i nästan 30 minuter för att komma hem :) Kan inte bli av med känslan att den ena är något slags kändis, var så välbekant. 
Så vad tycker jag om Chania då? Jaa...ned mot hamnen var det ju gammaldags och pittoreskt i övrigt tyckte jag att det var ganska fult. Om man får säga så utan att ha sett särskilt mycket :) 
Var det värt att åka in? Ja, det finns ju mera att shoppa, mera liv och rörelse om man vill ha lite mera party, mera restauranger osv men vi klarar oss bra i Agia Marina. 

2 kommentarer:

Vida sa...

Så härligt att få resa med dig om så bara i bilder. ÄÄÄÄÄÄÄääääälskar plumeria.. det bara är så.. och spännande att få se andra bilder på blommor jag aldrig sett.
Kramar från Liv

Tomas Varg sa...

Jättefina foton. Jag gillar verkligen blomman i trädet