söndag 5 januari 2014

Liten utflykt.


Bakslag...Jag och P var uppe sent igår och såg klart på en serie som vi följt, Dexter. Kan meddela att jag är inte nöjd med slutet. Men i alla fall...när vi gick och lade oss så började jag hosta...och hosta...det ville inte ge sig .Och med värkande revben är det verkligen inte roligt.  Så jag fick lov att gå upp och sitta vid köksbordet i några timmar, tur jag hade en bok att läsa. På morgonsidan när jag lade mig hade jag svårt att somna fast jag var trött. Tråkigt. Så idag har jag haft ont och varit sur/irriterad. Bestämde att vi skulle åka på en bilutflykt för att få se något annat. Jag har ju varit inne eller typ till VC i flera veckor.... Så vi åkte genom skogen upp mot Vintjärn där vi stannade vid det gamla Anrikningsverket. Gick en liten, liten promenad och tittade på kanalen eller Ryssdiket som vissa delar kallas.Den är fyra kilometer lång och dom har handgrävt  den för att få vatten till gruvdriften.Den går mellan Ryssjön och Gruvdammen. Det finns en liten slinga och en större som man kan gå för att se olika lämningar efter gruvan men vi gick som sagt bara en liten bit. Tänker återkomma i vår tänkte jag och kanske gå hela. Jag har ju sett många av delarna förut men aldrig ihop, som en enhet. Det anordnas även vandringar med guide på somrarna för den som vill. Annars så sitter det informationsskyltar efter vägen. HÄR kan man läsa lite mera. Och bilden på borraggregatet överst på den sidan...Ta daaaa! Det är min pappa som är på bilden :)



Kanalen, den fortsätter bakom pinnarna som sticker upp även om det inte ser så ut på bilden.


Sedan blir det en vanlig bäck....


....som försvinner in bakom staketet runt ett gruvhål och kastar sig ut över kanten för att bli Falu kommuns högsta vattenfall.



Inte direkt januariväder, grått och dimmigt.

2 kommentarer:

Laila sa...

Fin utflykt trots gråvädret! Lider verkligen med dig! Önskar jag hade något dundermedel att föreslå. Själv skulle jag nog testa att sätta i mig ett par vitlöksklyftor om dagen, brukar skiva dem och lägga under ost på en macka, samt göra ett ångbad med pepparmynta och timjan.
Ha det gott!/Laila

Tomas Varg sa...

Häftig kanal, den skulle jag vilja gå längs med i vår :) Va coolt att pappa är med på den sidan :)