måndag 1 september 2014

Ont, öppet hus och naturens gåvor.


Hallå! Dags för en liten uppdatering kanske...
Har haft ont i nacke/axlar/skuldror med tillhörande huvudvärk i ca två veckor. Äter min reumatismmedicin igen så jag tycker att jag borde må bättre och slippa lite värk. Jag har fått massage och det var skönt och jag hade mindre ont i kanske två dagar efter det. Tror det är en kombo av jobbet, sängen som inte är skön längre och irriterade muskler/vävnader. Så idag är jag hemma, kunde inte lyfta armen för smärta i axeln i vissa lägen och så den efterhängsna huvudvärken. Kan sitta vid datorn eller läsa tidning om jag sitter med huvudet i rätt läge :) Men bara korta pass, sen måste jag vila.

I lördags hade vi öppet hus på fabriken, den fyller 40 år och jag var dit med P och barnen samt Ps mamma I. Dom tyckte det var intressant med fabriksvisningen och det har ju hänt en del sen P slutade. Det var inte alla maskiner som kördes nu men man får ju en bild av hur det är på riktigt iaf, med allt som rör sig och låter. Sen fanns det korv och fika att köpa, två hoppborgar,en mekanisk tjur, ponnyridning, rita din egen etikett och försäljning av utvalda produkter som vi gör i Falun. Fint ordnat tyckte jag.
På kvällen var det fest på Bodegan med ABBA och 70-tals tema. Jag tog bilen själv och festen var ganska lugn öht.



Killarna testar bullriding.



Jag och Adam.


När jag inte är ett partyanimal ( host host, nåja, det kommer jag aldrig att bli ) så är jag gärna ute i skogen med dom andra djuren. En kväll för två veckor sen så var vi ut och plockade kantareller och någon karljohansvamp, dålig utdelning men en fin kväll. Spanade efter sprängticka men hittade ingen just då.



Fick tomater av grannen för att jag "kände in" deras katt och gjorde så att dom letade efter honom igen och hittade honom instängd. Svamparna hittade vi nere vid sjön.
Hittade en sprängticka till slut och fick plocka den, man måste fråga markägaren. Vaddå sprängticka tänker ni? Googla sprängticka eller ännu hellre chaga, finns en massa information. Men jag kan nämna att den klassas som superfood, innehåller en massa antioxidanter och andra nyttigheter och säljs bla på en del hälsokostsidor. Men man kan alltså plocka den själv. Jag högg upp min i mindre bitar och det mjukare innehållet smulade jag ner till ännu mindre bitar. Sen så har jag torkat det i ugnen  på låg värme, 50 grader under natten. En del sjuder bitarna i flera timmar, andra använder pulvret i en tesil som vanligt te...det finns en massa olika tyckanden på nätet. Vattnet blir väldigt mörkt och ser äckligt ut men smakar just ingenting om det inte råkar vara näver med, ta bort det innan. Har använts av människor länge tex kloka gubbar och schamaner men det finns även modern forskning kring chagan, bla ska den vara bra till cancersjuka, som rening av kroppen och allmänt stärkande. Som sagt googla gärna!



Torkad chaga, sprängticka.


Sprängticka på björk är det som används.



Hanna och jag på promenad.




Vet du vad det här är? Jo, det är fröskidorna hos rädisan. Dom kan man också äta om man vill, gärna när dom är lite mindre, mildare i smaken då. I tex Indien och Thailand skördar man bara baljorna och äter inte själva rädisan som vi gör.


Här en annan som producerar fröskidor, luktärten. Men dom vill iaf inte jag äta. 

Mer då? Ja, cirklarna är på gång, healingcirkeln har redan börjat, roligt att träffa alla igen efter sommaruppehållet. Jag har två kurshelger inbokade, en vanlig Awarenesshelg och så en helg med sista delen i Andlighealing. Så nu försöker jag att hinna med alla behandlingar innan dess...varför vänta in i det sista när jag har haft så lång tid på mig? Vet inte...har inte haft nån riktig lust. Och nu när jag mår lite sådär och dessutom är hemma så kommer jag väl inte att hinna men det gör inget. Vi får lämna in i efterhand om det behövs. :) 
Nu har jag skrivit, vilat, skrivit, vilat och skrivit igen så nu ger jag mig. Hoppas det här går över snart. Ha en bra dag alla därute och lämna gärna en kommentar!

Inga kommentarer: