tisdag 3 maj 2011

Djurens språk.


En kväll ( för ett tag sedan) när jag och Hanna var på promenad så var det något som lät i skogen. Både hon och jag stannade till och lyssnade. Det prasslade och plötsligt såg jag något ljust och lite spetsigt som skymtade i snåren en bit in efter en liten gräsväg. Trodde en sekund att det var ett lodjurs öron som jag såg. Men det visade sig vara en grävlings vita ränder i ansiktet. Han var helt omedveten om oss och lunkade lite fram och tillbaka, sen måste vår doft ha nått honom för han satte sig på ändan och spanade mot oss. Under tiden han lunkade så hade jag sakta saaakta böjt mig ner och tagit upp Hanna i famnen. Jag hade henne lös och man vet aldrig om hon skulle springa dit och vad grävlingen i så fall skulle göra. Han glodde på oss en stund till innan han snabbt sprang in under en lada. Mysigt att få se den i lugn och ro, inte bara snabbt springandes över vägen.
Grävling: Säg ifrån, stå på dig! Ge utlopp för dina känslor. Min gåva till dig är att vara bestämd.

Dagen efter när jag stod och tankade bilen så var det en skata som hade att väldigt sjå. Hon (eller han för den delen) flög från sitt bobygge ner i en syrenhäck på andra sidan vägen, letade omsorgsfullt efter rätt gren att ta med sig. Flög till ett lågt tak och sen i en sväng in till sitt bo. Flera gången hann hon upprepa detta, allt medan hon höll koll på mig och tjattrade lite ilsket. Kanske undrade hon vad jag hade där att göra så tidigt på morgonen?
Skata: Du har förmåga att skapa skönhet överallt just genom att du älskar det vackra.Min gåva till dig är att skapa skönhet i din värld/världen.

Sen så mötte jag ju sorkrackaren, marodören, här om dagen och han ville visst säga:
Sork:Sök dig till nya marker o områden. Min gåva till dig är att känna dig delaktig.

Kan man ju tolka som man vill.....tycker boken verkar lite rolig, Djurens språk av Solöga. Ibland/ oftast ser man bara djuren men ibland så möter man dom verkligen.
Tack L för att du delade med dig av texten. Jag måste nog köpa mig ett eget exemplar. :)

Hade tänkt fixa lite i Js rum på eftermiddagen men ....det blev lite annat. Mer om det en annan dag. Ni som missade förra inlägget...Js rum är färdigmålat, bildbevis i det inlägget :D
Var på akupunktur i dag, det gick bra, känner hur det drar i vissa punkter än. Väldigt lurigt det där....

1 kommentar:

Vida sa...

Den boken har jag också, brukar snabbt slå upp om nåt djur uppmärksammat mig på nåt vis.. har gjort en jättehäftig meditation som hon spelat in på en skiva där man möter djur och sen läser man upp vad de betyder.. ett litet tips.

Ha det gott!