fredag 13 maj 2011

Kattbegravning och djursjukhus.


Vad ska jag börja med....

Vi begravde Maja i onsdags, barnen var med men jag tyckte inte dom behövde se henne. Lade blommande häggkvistar i gropen och över henne och sen hjälpte dom till att ha tillbaka jorden. Det gick bra, dom frågade bara lite vad som skulle hända med kroppen nu och dom sa att Maja och Mysman nog var med och tittade vad vi gjorde ;)
Samma dag planterade jag en pelargon och en hängväxt i krukor och sådde pumpa, rosen- och brytbönor och skolade om penséer och tobaksblomma som jag fått av L på landet. Fick även små söta sparrisar av henne.
P har monterat ihop studsmattan som vi fick så barnen är glada. Men vi skulle behöva ett kantskydd och kanske ett nät. När vi satt där och pratade så sa P att Hanna såg så konstig ut i rumpan, liksom naken. Kollade och det visade sig att hon hade en böldliknande sak som det värkt hål på. Stackarn. Ringde djursjukhuset dagen efter och fick en tid samma eftermiddag. Hade målsamtal med hela plåsteravdelningen och jag gick klockan 14.00. Tror inte det var så populärt men hon på djuris sa att vi inte skulle vänta utan komma in ifall det var stopp "den naturliga vägen". Skyndade mig hem, hämtade en överlycklig Hanna som skrek och ylade när jag kom hem. Undrar om Kala varit dum? Rastade Hanna och åkte in till stan igen. Spöregnade och min vindrutetorkare for av mitt inne i stan, såklart, kunde inte stanna och hämta den. Tur det var på passagerar sidan. Anmälde oss och fick vänta ca 25 minuter på vår tur. Veterinären kollade och klämde lite och som vi trodde så var det en analsäck som korkat igen sig och gått hål på. Det brukar lukta hemskt illa men det gjorde inte det här. Hon undrade om vi skulle ge henne lugnande men jag sa att jag hade fått klämma utan att hon varit alltför brydd. Men hon fick en mjuk nosklämma, typ munkorg och en sköterska kom in och hjälpte till. Veterinären spolade och klämde lite för att få rent och sen fick hon en spruta med smärtstillande och en med antibiotika. Det fick vi även på recept, i form av pasta att blanda i maten. Återbesök om ca 10 dagar.
Sen blev det ett besök på Meconomen för nya torkare, apoteket för medicinen, handla matsäck åt J till dagen efter. Jag hann knappt kissa hemma innan jag åkte på infomöte inför Js F-klass- start. Hem och fixa innan jag stupade i säng.
Idag har vi inte gjort så värst mycket...bakade en kladdkaka, fick besök av morbror med fru som ville kika på katterna, P tittar på hockey och när A skulle lägga sig så var det blött i hans säng. Jag hoppades att det skulle vara mjölk, att Kala och Hicke legat där och diat. Men jag tror tyvärr att någon av dom har kissat där :( Inte bra....vi får se om det upprepas, då jäklar! Och idag har det varit väldigt fräsigt från kattens sida, hon verkar nästan VILJA få en anledning att anfalla hunden. Jag blir arg på henne.... för Hanna smyger sig förbi och visar hänsyn nu, i början var hon mera nyfiken och lite klumpigt rakt på sak. Mmmmm....som sagt, vi får se. Kala fick i alla fall gå ut själv på eftermiddagen, lämnade dörren öppen. Hon var försiktig och smög mest omkring runt verandan. Hon jamade väldigt mycket efter Hicke och gick in flera gånger och ville in till honom. Han var instängd nämligen. Jag är lite rädd att hon skulle dra iväg med honom....ifall hon ser Hanna som ett hot och vill flytta. Så än så länge får hon gå ut själv.
Har massor av saker kvar att sortera efter förra helgens städning och möbleringen av rummen är inte heller helt klart än. Nästan så jag hoppas på regn....

Inga kommentarer: