söndag 11 september 2011

Svamp-plockning med jobbet.


I lördags ordnade Friskvårdsgruppen på jobbet en svamputflykt med två utbildade experter. Vi höll till i Danholns skogar. Först fick vi en genomgång av olika svampar och vad vi skulle tänka på. Sen fick vi trava iväg och leta ätliga smaskiga svampar...förhoppningsvis. Första rundan blev mager för mig....en Storkremla, Sandsopp, Smörsopp och någon liten Karl-Johan bara. Och en del riskor men dom skulle förvällas så dom åkte ur korgen igen. Vi fick alltså våra korgar undersökta och godkända :) Susanne hittade en stor Fårticka som jag fick av henne, tack! Sen blev det fikapaus innan det var dags att gå en runda igen. Jag hittade tre stycken svampar som jag kände igen från bordet men jag mindes inte vad det var. Tog dom två fina och icke maskätna och letade vidare. Tröttnade på den typen av skog och bytte till andra sidan av vägen. Ensam gick jag där och plockade en och annan Sopp och några Trattkantareller. Ganska skönt...att få en stund ensam men ändå veta att dom andra var i närheten och skulle höra mig om det var något :) Jag letade mig tillbaka till utgångspunkten där Harald och hunden satt. Och minsann, mina okända svampar var Champinjoner! Det var roligt. Dom andra började också komma tillbaka och några hade hittat många Kantareller. Maggan hade några rejäla bamsingar i sin korg :) Vi fick våra svampar undersökta och alla surrade runt och tittade på varandras fynd. Vi tackade experterna Lillemor och Harald Skövling för en trevlig dag och sen åkte vi hemåt.
Och det var verkligen en skön dag med sol och lagom temperatur.




Jag hämtade upp Hanna som var hos mina föräldrar och rensade svampen där medan vi pratade lite. P och barnen var till tippen, gjorde pass inför resan och hälsade på Ps pappa. När jag kom hem så var jag bara in och lämnade grejorna och drack vatten sen klippte jag gräset. Man får passa på när det har torkat upp lite.
Idag vet jag inte vad som händer....vädret är inte lika fint idag men jag är sugen på att åka till vårat varg-kantarellställe :) Fast det blir nog mest städning, tvättning och sånt stök.

Det är bara DU som kan skapa och leva ditt liv, ingen kan göra det åt dig och du kan inte göra det åt någon annan.

Inga kommentarer: