onsdag 30 december 2015

Summering av 2015.


Tänkte försöka mig på en lite sammanställning av året, brukar ju göra det.


Redan i slutet av 2014 påbörjade jag min övermålning av en gammal tatuering och i början av året ( februari ) blev den klar.


Annars så var januari fyllt av snö och sol. Vi både åkte fyrhjuling och skridskor, som vanligt den här tiden på året :) P hade födelsedag, och jag njöt av mina första veckor med mindre arbetstid. Det är det bästa jag har gjort! Och jag måste säga att jag har aldrig varit hemma så lite från jobbet som i år. Inte haft lika ont i kroppen och inte varit sjuk i förkylningar. Tror att astmamedicineringen har ett finger med i spelet ang mindre förkylningar. Men huvudvärken...den består...I februari hade jag riktiga migränattacker och ont i handlederna. Var till företagshälsan men dom hade inte mycket att komma med. Händerna har krånglat ett par gånger under året, blir svullen ända upp på armen. I februari har vi ju årsdagen av mammas bortgång också...lika jävligt varje år, så jag saknar henne.

I mars var jag på trancekurs med fröken L och var till Engelen och hade en privatsittning med Simone Key. Och J fyllde 10 år :)


I april började längtan ut i naturen att komma och jag och Hanna gick en massa promenader, familjen åkte ut med bil och fyrhjulingar. Jag var till en cirkelvän och fick en sk själstavla målad och jag var på fröken Ls info om hennes nya utbildning. Som jag tackade nej till. Men i maj så började jag en Häxkurs istället som är på fyra gånger och i skrivande stund så har jag en gång kvar. Jag och I var på mässa i Smedjebacken. Och jag packade och gick igenom kläder hur länge som helst kändes det som. För jag var med As klass till Säfsen på lägerskola först och sen åkte familjen med syrrans familj till Kreta. Tror jag var hemma två dagar mellan resorna :)



A på väg upp i klättertornet i Säfsen.



Härliga Kreta!

I juni var jag på 25 års jubileum med jobbet, vi firade på Såstaholm. Det är som vanligt vår förlovningsdag, skolavslutningar och midsommar i juni. Barnen började lovet med att A skrapade upp knäet och båda var sjuka med hög feber. Midsommar firade vi som vanligt med att pappa åt med oss och sen åkte vi ut i skogen. På midsommardagen var vi till Våckelberget, drygt att klättra upp...



L och Hanna i Säfsen.

Min vän L fyllde jämna år och jag bjöd henne med till Säfsen en helg och vi åt god  mat, gick i skogen, pratade och hade det bra.
P sålde vår Linhai och köpte en annan fyrhjuling, en till can am. Vi gjorde utflykter, njöt av trädgården och badade när vädret tillät....sommaren var regnig, vissa veckor hopplöst regnig. I juli blev syrran farmor för första gången till en söt liten tjej!




Jag, I och barnen gjorde en utflyktsdag till Östra Silvbergs gruva med sitt turkosa vatten, Sahlins struts och Frostbrunnsdalen. Tyckte ändå att semestern kändes lite innehållslös så vi bokade en stuga i Säfsen, jag och barnen samt Hanna. Vi var såklart till Snow camp, badade, gick i skogen och jag red med min kusin och vi tittade på hennes kaninungar. Härligt!
Började så smått med Lillstugan, målade tak och vägg i köksdelen.



Kyrkängen i Säfsen.


Augusti kom och barnen började skolan, A i sjuan och J i fyran...stora killar. Jag flängde ned till Säfsen för FJÄRDE gången i år och hämtade hem två små söta kaninungar. Dom fick till slut heta Elvis och Pysen. Och det visade sig att det var en hane och en hona när dom vuxit till sig lite.
I september fyllde pappa 70 år och vi firade honom såklart, vi hade den sk blodmånen och jag och en vän letade och hittade bergskristaller. Jag gick en kurs för fröken L i akupressur för husbehov och mådde riktigt dåligt under tiden men sen var jag fri från huvudvärk i flera veckor efteråt.



I oktober fick vi infarten omgrävd och grusad, fönstren i Lillstugan fixade och jag delade på kaninerna. Inga kaninungar tack. Jag var till två olika vänner och pratade med andar och gav healing, roligt att öva på andekontakt hemma hos folk.
I november fyller A och jag år och det kändes som om det regnade hela hösten, ett evigt kallt,grått strilande innan det äntligen blev lite kallare. Vi fick några fina dagar innan det blev varmt igen. Kaninerna hade fått upp en dörr och var tillsammans i uteburen en dag när jag kom ut....nej!! Elvis hade tid för kastrering några dagar senare och den gick bra. Men vi visste ju inte hur det hade gått...blev hon med ungar tro? Räknade ut att hon skulle få barn runt jul, allra allra senast nyårsafton.


December kom och vi hade teamträff på jobbet, såg teater och åt god mat. Jag och barnen tog julgran och jag städade och pyntade. Julafton firades hos Ps syster med familj, juldagen var pappa och Ps mamma hit på mat. Resten av ledigheten har vi sett på film, läst böcker, spelat spel och kort, promenerat, ätit god mat, fika och godis. I går var vi hela familjen och en vän till Leksand och såg på hockey, Leksand- Sundsvall, som blev rena målfesten. Matchen slutade 8-3 och alltså vinst till Leksand.







På förmiddagen idag åkte jag och köpte färg och handlade mat. Sen släppte jag ihop kaninerna igen, det har gått fyra veckor sen kastreringen och vi har inte sett några tecken på graviditet hos Pysen. Inga fysiska tecken och inget boande i buren. Dom tog det lugnt, nosade och sprang omkring men senare såg det mera ut som att dom var lite för intresserade av varandra...om ni förstår vad jag menar ;) Men hon gick undan och liksom tillrättavisade honom, såg ingen parning bara " dans". Och det ska ju vara lugnt nu även om dom skulle para sig, blir det för drygt för henne så delar jag på dom nån dag, men jag tror dom fixar det där själva. Ska strax gå ut och ge dom mat..klockan går fort när jag läser igenom mitt och familjens år. Nu återstår bara att fira nyåret imorgon och att önska Er kära läsare ett riktigt Gott Nytt År! 


3 kommentarer:

Anonym sa...

Gott nytt år och tack för du bloggar. Tatueringen hade jag glömt, men det blev ju riktigt bra :) Fortfarande ingen Xbox One! Vad är det här ;)

Tompa

Annika Christensen sa...

Gott slut och ett Gott Nytt år önskar jag dig.
Annika

Vida sa...

Gott nytt år önskar jag dig <3. Kramen från Liv