lördag 24 juni 2017

Midsommarafton, på dagen, men mest katter.


Önskar er en trevlig helg! Oavsett om ni firar midsommar eller inte :)






Jag städade och grejade ju igår och avslutade dagen med att ta björkar. Sent på kvällen när P kom hem från jobbet.  Satte upp dom runt verandan, blir så mysigt tycker jag. När jag var liten så lövade alla, balkonger och bilar, villor och slott. Tycker det känns som att det inte är lika vanligt nu. Hur gör ni? 
I alla fall, pappa och hans vän var hit och åt idag, grillat, hemgjorda potatisklyftor, två olika såser, sallad, potatissallad och köttbullar. Man fick blanda som man ville... vi ( jag och P ) äter inte sill, nubbesallad osv. Sen blev det diverse fika innan dom tackade för sig och åkte. 
Vi plockade undan och slappade en stund innan vi åkte ut i skogen, men det kommer en annan dag.
Nu ska jag berätta om morgonen...men först några blombilder ;)



Här var det lövat!



Katla smälter in fint bland rosorna.



Jag och Hanna tog en rätt tidig morgonpromenad, solen sken och det var så mysigt. Men Hanna gick lite långsamt bortåt. Vi var in till granngården och träffade deras två katter...dom går bra ihop.



Så bra att Ture tog sällskap med oss...


....ända hem. Där han njöt av kattmyntan/kantnepetan.



Han tuggade, rullade sig i den och njöt.



Så kom Franz... och upptäckte Ture. Lite brydd blev han och sprang iväg. Men Ture brydde sig ingenting utan fortsatte att åla i kattmyntan. Franz smög fram igen och kollade läget. Dom nosade på varandra och allt var lugnt. 



Tog han allt?


Måste testa...



Ture vilade lite i skuggan.



Sen var han med på frukosten, gick runt inne lite och sen stängde vi honom ute. Han ska inte vänja sig vid att vara här. Men det sket han väl i. Han låg i fåtöljen ute när gästerna kom så vi fick schasa iväg honom. När gästerna åkt så lämnade jag dörren öppen och då kom Ture in igen och sov en stund på kökssoffan. Jag tog bilen och skjutsade hem honom...helt cool i bilen, inte ett pip, ingen panik. Men kompisen hemma, Tage, blev glad att se honom :)



Roligt att se att Franz och Ture är sams. En annan grannkatt, Smulan, han jagar hem alla. Katla brukar komma som ett jehu över grinden med honom efter sig och idag kom Franz med stor svans från skogen. P såg Smulan komma från samma håll en kort stund senare. Men mot människor så är Smulan så kelig och go. :) Jag är dock förvånad att Katla ger sig mot honom... men han är väl högst i rang kanske. Eller nja, det finns en svart katt som alla andra katter verkar vara rädda för men den ser vi inte till så ofta, måste bo längre bort.

Och som sagt, vår kvällstur får ni se en annan dag. Nu är jag trött och ni ska orka se alla bilder ;)

1 kommentar:

Tomas Varg sa...

Jättefina blom och kattbilder. Hanna är bara för söt! :)