tisdag 5 juni 2018

Glastonbury del 4.Chalice well och White spring


En dag så travade vi iväg i solskenet för att besöka Chalice Well. Som namnet antyder så är det en brunn, en källa. Det finns en röd källa och en vit källa och legenden säger även att det finns en svart eller blå källa men den vet ingen vart den är...under Tor är en av gissningarna. Chalice är alltså den röda källan och det är såklart järn som ger källan dess färg. 
Det finns en trädgård runt Chalice  och en butik, toaletter och ett område där man kan ha picknick. Det är en avgift för att gå in, passa på att köpa små flaskor att ta vatten i redan i entrén. 



Det här själva brunnen, sen leds vattnet vidare genom trädgården. Symbolen på locket heter Vesica Piscis,googla om du veta mera om symboliken i den. Jag köpte ett halsband med symbolen i shoppen.




Vi gjorde oss ingen brådska,stövade omkring, kände in energierna i dom olika delarna av trädgården, tog vatten, vadade i en av bassängerna och  J berättade en massa för oss.
Tanken är att det ska vara en stilla plats... men den här  varma, soliga dagen var trädgården så välbesökt och folk surrade överallt


Den röda källan...ja det syns varför den kallas så.


När vi så kom fram till brunnen så satte vi oss ner och bara var...så fridfullt. Jag hade en besvärlig huvudvärk som hade varit med sen flygningen. Jag reste mig och satte mig ensam på en bänk vid en magnolia. Jag bad om hjälp...att få slippa huvudvärk. Jag "offrade" en liten bergskristallspets som jag har hittat själv under magnoligan. Efter en stund så gick vi vidare och jag började känna mig konstig... måste äta sa jag.  Ja, sa J, vi kommer fram till picknickstället nu. Jag bara petade i min sallad...mådde illa. Huvudvärken dånade i skallen och jag tog en tablett. Drack vatten....mådde så konstigt. Näe, sa J, du får sätta dig där det är mera skugga och drick rejält. Annars får du lägga dig på mage och låta dina energitrådar gå ner i jorden och få hjälp. ( jag hade berättat vad jag gjort ang huvudvärken ) Jag hittade en skuggig plats och en lämplig bräda i ett staket att sitta på. Varje gång jag drack vatten så mådde jag illa och rapade en hel del. Säkert något som jag skulle släppa taget om...tankarna fick gå som dom ville.  Men lägga  mig på på mage...nja..... Då kom det en rödhake, min speciella fågel, och satte sig precis framför mig på en gren och liksom uppmanade mig att ge efter. Så till slut låg jag där på mage med ansiktet rakt ned i gräset.  Något annat gick inte an...... och visst fick jag budskap och insikter om saker där jag låg. ( tur det var varmt och flera andra låg här och där i gräset ) Till slut var det bra...huvudvärken lättade men lite var kvar, illamåendet försvann men jag var lite konstig hela dagen. Jag lade ännu en kristall där jag hade legat. 
Och vet ni vad....jag har haft väldigt lite huvudvärk sen jag kom hem från England och jag hade inget mera alls medan vi var där. Så skönt för mig som har det så ofta. Tacksam.




Tor i bakgrunden.


Magnolia.


Gissar på buskpion...kanske tom en svavelpion?


Magnolian där jag lämnade min kristall.


Vi kunde äntligen gå vidare i trädgården och gick ner till deras lilla butik. Köpte som sagt halsbandet och en orakelkortlek, Earth wisdom heter den.

Alldeles bakom hörnet ligger den vita källan, med kristallklart gott vatten. Vi hade tur så det var öppet. Den ligger i en byggnad med bassänger och rinnande vatten på golvet, tända ljus och en hel massa blommor, stenar osv som folk har lämnat. Det är en fantastisk akustik där inne och först var det en kvinna som liksom ljudade bara och sen sjöng en man...fantastiskt. Utanför finns det ett ställe att ta vatten ifrån som inte har runnit genom bassängerna osv och många fyller sina flaskor där när dom går upp på Tor. Även när det är stängt så kan man se lite svagt in genom grindarna, det lyser ofta ett ljus därinne. Prova att sjunga in genom grinden :) Stället lockar till sig en del underliga människor och en del missbrukare....undrar om dom känner att energierna där gör dom gott. Såg ingen sån inuti byggnaden men utanför. När det var stängt var ingen där....iaf inte när vi var där nästa gång.



På gallret finns dom tre källorna representerade.


Vi gick hemåt igen, förbi stora träd, höga och låga stenmurar, vanliga hus och stora kyrkor....så  vackert överallt. Vad vi gjorde sen minns jag inte....förmodligen så hängde vi i trädgården, gick och handlade, kanske var det den kvällen vi åt indisk mat.


Inga kommentarer: