lördag 19 februari 2011

Plåsterdag.


Igår började vi vår arbetsdag klockan 08.00 med månadsmöte och tårta. Efteråt åkte vi till Borlänge och ett studiebesök på Kvarnsvedens pappersbruk. Jädrans vilken anläggning! Man hade inte velat ramla ner där stockarna matades in, barkades av, flisades osv. Lite läskigt med gallertrappor när man ser rakt igenom, ganska högt och stora maskiner under. Just där var det lite smutsigt annars så var det väldigt rent och fint för att vara en stor fabrik/ bruk. Vi fick följa hela processen från träd till färdig produkt som lastades på tågvagnar eller lastbil. Vissa saker är ju svåra att se då allt är inbyggt men det var väldigt intressant. Europacken blev plötsligt väldigt liten....:) Deras flaggskepp är PM 12, världens största och snabbaste pappersmaskin, i sitt slag. En moderrulle från den kan vara 13 mil lång! Kommer inte ihåg hur lång maskinen var, 200 meter? Någon som minns? Byggnaden är iallfall 300 meter, det hittade jag på nätet.
Efter besöket där så åt vi lunch och sen åkte bussen mot Falun igen. Jag, syrran, N och K-Å stannade till på jobbet för att kurera oss lite. Både jag och syrran är krassliga och tog varsin tablett. Jag var väldigt nära att åka hem.... Men vi samlade ihop oss och åkte ner på stan en sväng innan vi återigen åkte till Borlänge och I.C.E. På dagen var det obligatoriskt att vara med men på kvällen var det såklart frivilligt. Tror vi var ca 24 personer på kvällen. Vi startade med Lasergame och det var kanonkul! Jag hade vissa tveksamheter innan men tänkte: va fan, mes, klart du ska vara med. Och jag ångrar det inte. Vi var 20 personer inne samtidigt, uppdelade på två lag och varje omgång var 15 min. Låter lite, men fasen va jobbigt det var. Första omgången var jag lite försiktig och rädd att bli träffad i början. Men sen hade vi fina eldstrider, många med syrran för vi var i olika lag. Första gången vann dom blåa (jag var gul) och jag kom 9:a totalt. Andra gången vann vårat lag och jag kom 3:a och syrran 4:a. Och det är jag äckligt nöjd över med tanke på dom spelgalningar som var med :) Det var verkligen roligt att springa omkring eller smyga därinne och jag är glad att jag var med dit och att jag spelade. Sen testade jag en skjutsimulator, bilspel och guitar hero. Alltså....jag har aldrig testat guitar hero....sjukt svårt! Och vissa var så duktiga, men, dom kanske har tränat en del ;) Det fanns en relaxavdelning med bubbelbad både ute och inne för den som ville bada och basta och en bar där jag såklart drack en SmirnoffIce..det måste man ju om stället heter Ice. Nån cider slank också ner. När badligan var klar så var det dags för tacobuffe. Som var överraskande god för att var ute. Tycker ofta att köttfärsen är mera som köttfärs-sås. Men det här var gott, fast ljudnivån i rummet var olidligt hög. Inte för att vi var såååå bråkiga utan för att det var så ....oinrett på något sätt. Ljudet studsade mellan väggarna. En enda kille skötte om alltihop när vi var där...Vi åkte hem, mätta och nöjda med dagen. Enda smolket i bägaren är väl förkylningen....helt tät i näbben idag men vi har inga krav på oss. P jobbar och barnen är också sjuka. P fick vara hemma med dom igår. Så vi får vara inne och greja med det vi orkar idag. Har tyvärr ingen bild att visa, mobilen låg i omklädningsrummet.

Inga kommentarer: