lördag 19 augusti 2017

Saker man kan se...


....om man går sakta och njuter. Eller har ont och tar det försiktigt ;) Istället för att rusa på med blicken i fjärran och musik i öronen. Jag och Hanna larvade runt i skogen ovanför oss i precis en timme. Det var välbehövligt att få lite natur. Jag jobbade extra i torsdags och ställde om en maskin och idag jobbade jag mellan 6-12. Hackad helg...men det är ok. Känns alltid bättre när man har valt det själv. 




Mjuk mossa, sol som strilar in mellan träden och en liten stig som säger: följ mig. Men det gjorde vi inte, vi fortsatte på grusvägen.



Där nere skymtar våran sjö.


Ett stort stycke kvarts som jag inte sett förut fast jag har gått här så många gånger. 



En fjäril fångar sol på björkens stam.



På hygget har rallarrosen blommat över och försiktigt börjat skicka ut dom första svävande fröna.



Lingonen börjar mogna. Och ser ni larven? Den stod alldeles stel rakt upp och rörde sig inte när jag petade på den med ett grässtrå. Död eller dags att förpuppa sig? Jag vet inte.



Plötsligt var där en äng av blommor som smitit från någons trädgård. Vallmo, blåklint och brudslöja hade frösått sig där, ihop med div ogräs.



Den här filuren kom travande över vägen. Bråttom hade han, ville inte stanna för en pratstund.



Här är våran sjö igen, nu är vi snart hemma.



Och i vårat dike finns flera rymlingar. Jag kastade ut frön av vallmo och ringblomma. Tyckte diket var så tomt och fult efter fibergrävningen. Nu har vi tyvärr mest ogräs i diket där det förut växte en hel del fint.

Så...det var en liten del av det vi såg på promenaden idag. Nu ska P strax åka och jobba och jag tänker se på Ernst, missade det i torsdags. Återkommer om varför.



Inga kommentarer: