torsdag 21 maj 2009

Å dillen får man så själv..

I går plockade jag upp Susanne och vi åkte till Torsång för att handla blommor. Som vanligt hade dom en massa fina "vill ha blommor". Men eftersom jag har bestämt mig för att använda mina övervintrade pelargoner i krukor och lådor ute så blev det mest utfyllnadsblommor som tex lobelia. Men en "Deep purple" fuchsia och två tomatplantor fick följa med hem. Och en påse med naturgödslad jord...återkommer till den.
Dillen i rubriken då? Jo, när vi gick in så stod det några damer där och den ena säger lite halvt förebrående: Men det fanns ingen dill! Och den andra damen eller hon i kassan säger småskrattande: Dill, nej den får du så själv. Damerna pratar lite om växterna dom plockat på sig och sen säger dam nr 1: Å dillen får man så själv! Lite sådär som att det var världens grej, herregud, så saker själv!! Det är inte så roligt skrivet men det var väldigt roligt att höra. :)
När vi hade plockat ihop vårat och betalat så åkte vi till en till handelsträdgård i närheten. Men det var då inte på långa vägar lika bra eller trevlig, även om dom hade en del fint där med.

Vi började med att få punktering på grusvägen, Peder fixade medans vi tog Hanna med oss och gick framåt.
Vi gick en slinga i skogen i Östbergsmurens naturreservat som är byggd för rullstolar, det är en ca 600 meter lång träramp. Passade oss utmärkt, inga barn som sprang omkring och tramsade utan dom gick fint och ville att jag skulle läsa på skyltarna som fanns. Vi hade gått nästan hela när det började regna så fika gjorde vi i vindskyddet precis där stigen började. Åkte tillbaka igen och stannade vid Jägarstugan. Kollade in dom olika alternativen som finns där. Man kan sova i små kolarkojor, större eldpallkoja, i militärtält och säkert på något mera ställe. Där träffade vi en gammal kompis till mig och hennes barn varav den ena går i Amadeus klass. Vi åkte hemåt igen men fick lov att stanna på en gård och be att få låna kompressorn och pumpa reservdäcket. Vågade inte åka ända hem med så lite luft i.
Hemma igen så planterade jag mina blommor, tror det blev bra. Den där påsen med jord var verkligen naturgödslad!!! Mina händer luktar koskit! Och det går banne mig inte bort heller... får gå i Stockholm imorgon och lukta lantnolla. :)

Inga kommentarer: