fredag 19 maj 2017

Roadtrip Skåne: Brösarps backar och Haväng




I morse packade vi ihop våra saker och lämnade det lilla gula Hönshuset för vidare färd neråt landet. Vi ( mest jag ) vimsade lite och vi körde lite småfel nån gång men till slut så kom vi till Brösarp och deras berömda backar. Men innan vi tittade på dom så åt vi på en pizzeria i byn. Sen....äntligen...mina efterlängtade Brösarps backar! Jag har velat åka dit sen i högstadiet då jag läste Sagan om Isfolket. Och dom är väl värda ett besök...så himla vackert! Bilderna gör dom inte rättvisa, inte på något sätt. Fullt med gullvivor, mandelblom,orkideér, blommande träd och fågelkvitter. Magiska kullar...





När vi sett oss mätta på backarna så letade vi oss vidare till Haväng. Så härligt med havet och stranden. Både en plattare del som lämpar sig för bad och en lite vildare del med brant backe ned mot havet. Vi strosade omkring och tittade på fina stenar och badade fötterna i vattnet. Vi spanade även in Havängsdösen, googla om du vill veta mer om den. 



I kramar om en stor bok.



Verkeån möter havet.



Man tror att det är små svarta stenar....men det är små blåmusslor.



Likbleka ben...men solen skiner så jag hoppas få lite färg på dom snart. Nacken är då röd...



Havängsdösen.




Vi har även kommit fram till vårat boende dom närmsta två dagarna, Kastanjegården som ligger en liten bit utanför Kivik. Mer om det i nästa inlägg.... kanske.

2 kommentarer:

Laila sa...

Instämmer i dina lovord över de trakterna. Magiskt vackert där. Änglamarkstrakter, verkligen! Ha det så bra på er roadtrip!
Laila

Tomas Varg sa...

Herre gud vad vackert. Känner mig riktigt avundsjuk på dig. Havängsdösen va riktigt fränt 😀