söndag 29 juli 2012

Bukett.


Det blir ett till inlägg idag....om ingenting alls :) Jag har inte fått så mycket gjort... pyste omkring hemma, var med barnen till stranden, gjorde mat, pappa kom och betalade sina räkningar för hans dator knasar, P borde kolla på den. Pappa och jag plockade jordgubbar och pratade en stund. När han åkte så plockade jag två buketter med blommor till gravarna som vi satte dit. Var till syrran och hämtade mina galgar som hon var så snäll och köpte till mig, kollade i trädgården och pratade.Hemma igen åt vi vaniljglass med jordgubbar...så gott! P har varit borta större delen av dagen, hämtat möbler åt sin mamma, flyttat några andra möbler, lämnat en barnfyrhjuling hos sin syster, hjälpt till att resa något till ett garage, kollat på en bil, pajat generatorremmen på en av våra bilar, spelar innebandy nu och ska lämna något mera hos sin syster efteråt. :) Fullt upp med andra ord!


 Den här buketten plockade jag åt mig själv: riddarsporre, praktlysing, borstnejlika och en kvist schersmin.
Det syns inte så bra men den är ganska hög...


Annars kan man göra det mindre, en ensam Flammentanz och några outslagna riddarsporrar.



Mums! 

3 kommentarer:

Vida sa...

Vad jag älskar dina sommarbuketter.. själv funderar jag på att ta med en bit från Dalarna och trädgården hem genom att plocka med en bukett från mammas trädgård...

kramen

Tomas Varg sa...

Fin bukett. Du är ju helt otrolig när det gäller växters namn, hur kan du så mycket om det?

Laila sa...

Tänk om man kunde frysa dessa sommarbuketter och ta fram dem mitt i vintern när de behövs som allra bäst!
Bären kan man tack och lov frysa - bra bärår i år, svårt att hinna med att plocka. Du frågade hur jag använder rölleka akut. Under sommarhalvåret när risken är stor att man ska råka ut för insekter och nässlor har jag alltid en burk med infusion på bladen stående i kylen, bara att doppa en bomullspad i den gröna vätskan och badda. Håller sig ett par dagar i kylen, sedan gör jag ny infusion: 10-15 blad hackas, läggs i en kopp och överhälls med knappt1 dl kokhett vatten, får dra 10-15 min och sedan silas bladen ifrån och vätskan hälls i burken med lock. Senast i går kväll hade jag nytta av min infusion: En rackans fästing hade bitit sig fast i min mage, väck med fästingen, på med röllekainfusion - kliandet och svidandet upphörde bums!
Om t.ex. myggen anfaller mig eller barnbarnen på promenader letar vi snabbt upp närmaste rölleka (brukar inte vara långt borta), repar några blad, krossar dem mellan fingrarna så att saften kommer fram och gnider försiktigt med dem på bettet.